10 SEO tendenser i 2014

Af Nanna, senest opdateret 13. januar 2014.


Noget af det mest interessante ved SEO er, at det er en disciplin i konstant forandring. Hvad der virkede sidste år, virker ikke nødvendigvis i år.

Alene sidste år har været et utroligt begivenhedsrigt år, når man taler om SEO. Google kom med nye opdateringer til Panda og Penguin, præsenterede os for Hummingbird, og ikke mindst blev not provided endnu mere udbredt. Især sidstnævnte tiltag har fået flere til at erklære SEO død. Men det er langt fra sandt.

SEO lever i bedste velgående og er en disciplin, der i fremtiden kun bliver endnu vigtigere at forstå og mestre, hvis man vil have succes med sin virksomhed.

Derfor præsenterer vi dig her for ti af de tendenser, der kommer til at afspejle SEO i det nye år.

Lever dine data til Google Knowledge Graph

Google Knowledge Graph blev tilføjet til Google i 2012, og alle SEO’er bør tage dette værktøj seriøst. Indtil nu har Google kun benyttet Wikipedia som kilde til fremhævede resultater i toppen af Google. 2014 vil formentlig blive året, hvor også din hjemmesides indhold og data kan blive en del af The Google Knowlegde Graph. En af fremtidens vigtigste SEO discipliner bliver altså at sørge for, at indholdet på ens hjemmeside kan komme i betragtning af Google Knowledge Graph som svar på en søgning.

Linkbuilding kan være skadelig

Linkbuilding er et ganske udmærket eksempel på en SEO disciplin, der tidligere var så godt, men som i dag kan have ekstrem skadelig effekt på din SEO. Linkbuilding har uden tvivl skabt succes for virksomheder, men alligevel bør alle, der arbejder med SEO sætte deres 2014 fokusind på at få ryddet op og fjernet den del af linkbuildingen, som er skadelig.

Derfor får vi ofte hos SEO.dk forespørgsler på at fjerne den del af tidligere tiders linkbuilding, som i dag skader.

Keywords bliver mindre vigtigt

SEO-tiden er inde til at fjerne det forhippede fokus på rankings og keywords – hvilket not provided i grunden demonstrerer- og i stedet opbygge et bedre content. Det er præcis de virksomheder, som arbejder med indhold frem for keywords, der vil opnå den klart største succes med SEO.

Hummingbird

Med Hummingbird har vi i virkeligheden set de første tegn på, hvor Google er på vej hen. Google er ikke længere kun ude for at finde hjemmesider, der matcher de ord, du søger efter.

Google har allerede og får i højere grad en markant bedre forståelse for meningen bag det, du søger efter.

Flere personlige søgeresultater

Google gør en dyd ud af at lære sine brugere at kende, og vi vil i fremtiden komme til at se endnu flere personlige søgeresultater. For eksempel hvis du er vegetar, vil du automatisk få søgeresultater med vegetarlasagne, når googler lasagne. Selvom du ikke har brugt ordet vegetar i din søgning vel og mærket.

Lige så vel vil skomageren, der googler sko, finde hjemmesider, der guider ham til, hvordan man syr en sko, mens en kvinde eksempelvis får et søgeresultat spækket med stilletter.

Få søgeresultatet før du søger

Forestil dig, at du er på vej ud af døren, og din smartphone pludselig fortæller dig, at dine bilnøgler ligger i soveværelset. Eller at du går hen mod busstopstedet og straks får en busplan. Ikke fordi du har trykke på en knap og bedt om det, men blot fordi du står ved busstopstedet. Scenariet er endnu et tænkt eksempel fra fremtiden, men ikke utænkt. Udviklingen peger klart i retningen af, at Google kan give dig svar allerede, før du søger efter den.

Bedre forståelse for SEO

SEO har længe været et fy-ord og marketingsklassens slemme dreng. Men flere virksomheder er begyndt at få en bedre og bredere forståelse for, hvad SEO er. Mens virksomheder har tidligere har haft en tendens til at være teknologi-fikserede, oplever vi nu en mere holistis tankegang, hvor et fokus på, hvad der driver mennesket inden for søgning er ved at blive udbredt blandt de mennesker og virksomheder, der arbejder med SEO.

God omtale – god SEO

Et godt omdømme er lig med større synlighed på Google. Hvis din virksomhed får positive reviews, vil det blive belønnet af Google. Og her taler vi ikke alene om onlineanmeldelser. I USA er Google allerede begyndt at scanne aviserne, så din virksomhed kan altså opnå god placering ved en femstjernet anmeldelse i New York Times.

Google Universal Analytics

Det nye er, at Google bliver bedre til at kæde sessions sammen. Du går på hjemmesiden fra din smartphone- det er første session. Derefter såligger du på sofaenen med en tablet og på arbejdet logger du på med din computer. Google vil forsøge at koble de her tre sessions på detre forskellige platforme til et ID på den person, således at Google kan se, det er den samme person.

Problemet har tidligere været, at når man har søgt på de forskellige platforme, har man ikke kunne se, at det var én og samme person. Google Universal Analytics giver en mere præcis statistik og en bedre effekt af SEO-arbejdet.

 

Som I kan se, er SEO langt fra dødt. SEO er blevet mere komplekst- men hos os på SEO.dk gør det kun vores arbejde mere interessant, og vi glæder os til fremtiden.

Hele kontoret ønsker jer alle et godt SEO-år!

PS. Piiissst – i år 2014 løfter vi sløret for en SEO-hemmelighed, der bryder med din hjernes logik. Vil du være den første til at høre den? Så kom til vores SEOfredagsbar i 2014 fredag d.31. januar. Du kan allerede nu booke en plads ved at sende en mail til [email protected]


Ingen kommentarer

Tilføj en kommentar