Sådan bruger du SEO til at booste salget på Black Friday i 2020!

Black Friday SEO
Af Torbjørn Flensted, senest opdateret 12. oktober 2020.

Drømmer du og din webshop om at lange masser af varer over disken til Black Friday den 27. november 2020?

Så læs med her, hvor du får mine 8 bedste tips til, hvordan du med SEO kan sætte ekstra kog under din forretnings omsætning — uden at du øger dit annoncebudget.

Lyt til artiklen (og få lidt ekstra bonus-tips):

Derfor brændes der millioner af kroner af på annoncering på Black Friday

Oprindeligt var Black Friday den dag i USA, hvor butikkerne nåede årets break even. På denne dag blev det afgjort om en butik fik et godt år med overskud eller et dårlig år med røde tal.

Du kender formentlig de hysteriske scener fra butikscentre i USA, hvor kunder i kampen om at få fingrene i de bedste tilbud tramper hinanden ned og ender på hospitalet.

Folk går amok til Black Friday

Også i online-butikkerne er folk blevet så hysteriske, at man hvert år hører om stribevis af webshops der er brudt ned.

Herhjemme i Danmark er Black Friday gået hen og er blevet årets største shoppingdag. Det er større end jul. Og det er nu ikke bare kunderne der går amok. Butikkerne brænder millioner af kroner af på annoncering som Google Ads og Facebook Ads, fordi kampen om kundernes opmærksomhed på nettet er hård som aldrig før.

Men i stedet for at kaste flere desperate penge efter annoncer, som hurtigt går hen og bliver skruen uden ende, så er der faktisk skjult omsætning at hente i din webshop. Omsætning du kan få på Black Friday, og som ikke koster dig en krone i annoncering.

Lad os kaste os ud i det.

Her får du 8 tips til, hvordan du med SEO får mere omsætning på Black Friday:

1. Find de vigtigste Black Friday keywords

Start med at lave en søgeordsanalyse, hvor du kortlægger de produktkategorier i din webshop, som der søges efter på Black Friday.

Du tager helt enkelt de primære søgeord for dine vigtigste produktkategorier og undersøger, om der søges på dem i Google i kombination med black friday. Det gør du således:

  • black friday + keyword

Du kan bruge vores gratis værktøj SearchVolume.io, hvor du kan få gratis Google-søgevolumen på eksempelvis disse ord:

  • black friday sko
  • black friday bukser
  • black friday tøj
  • black friday t-shirts
  • black friday vaskemaskine
  • black friday macbook

Bare rolig. Jeg skal om lidt nok komme med tips til, hvordan du bruger dine Black Friday keywords i dit arbejde med SEO.

Men først skal vi lige have gravet noget mere guld frem:

2. Undersøg sidste års Black Friday data

Et simpelt, men overset, trick er at gå tilbage til dagene omkring Black Friday sidste år og se nærmere på omsætningsdata og søgeordsdata.

Her skal du bruge Google Analytics og Google Search Console til formålet:

  • Finder du interessante sider i din webshop ved at filtrere dine søgeord i Google Search Console, så de rummer “black friday”?
  • Hvilke kategori-sider og produkt-sider bidrog til det største salg på Black Friday sidste år? Disse nøgletal finder du i Google Analytics for din webshop.

Nu har du en liste med søgeord (black friday + keyword) og en liste over de kategori-sider og produkt-sider, hvor der er omsætningspotentiale på Black Friday i år.

3. Lav en Black Friday Moneypages liste

Du skal nu lave en plan. Her skal du tænke i sider, ikke i keywords.

Du skal med andre ord lave en liste over de moneypages på din hjemmeside. som skal optimeres med SEO til Black Friday.

Listen skal rumme følgende sider med Black Friday potentiale:

  • Eksisterende kategorisider som skal optimeres
  • Eksisterende produktsider som skal optimeres
  • Nye målrettede Black Friday-kategorisider som skal laves

Bonus: Du skal altid have en hovedside, som giver dine kunder et overblik over dine Black Friday tilbud. Mere om det lige om lidt.

Er du en lille webshop, ender du typisk op med en liste med 10 til 20 sider med Black Friday-potentiale. Større webshops kan have flere hundrede sider med skjult omsætningspotentiale på Black Friday.

4. Lav en primær hovedside for dine Black Friday-tilbud

Det vigtigste nu og her er, at du hurtigst muligt skal have lavet en overordnet side, som præsenterer de vigtigste tilbud du har på Black Friday.

Her er tre eksempler fra tre danske webshops:

Tip: Alle de dage i året, hvor du ikke har Black Friday-tilbud, skal du sørge for at have en tidløs side. Den kan fx rumme:

  • Lav en tidløs tekst der beskriver, at Black Friday bliver en fest med store rabatter.
  • Lav en nedtælling til næste Black Friday, det gør eksempelvis Matas super godt.
  • Gør det muligt at skrive sig på mailinglisten, så man kan få tilsendt dine bedste tilbud.
  • Kan du præsentere specifikke tilbud, imens folk venter?

 

5. Lav flere nye Black Friday-kategorisider

Jeg er faktisk vildt overrasket over, hvor få webshops der arbejder smart med at inddrage flere kategorisider målrettet Black Friday.

Det kan også virke uoverskueligt, at skulle lave flere sider på din webshop, men det er hele besværet værd.

Her et to eksempler fra Bilka og Zalando, som har suppleret op med specifikke Black Friday-sider for “Computer” og tøjmærket “Diesel”:

På samme måde som med din hovedside for Black Friday, skal dine mere målrettede sider også være tidløse alle de dage i året, hvor du ikke har Black Friday-tilbud.

6. Pluk de lavthængende frugter på dine vigtige moneypages

Alle de moneypages du har i fokus hele året, skal du selvfølgelig også have givet en overhaling.

Her får du mine yndlings hacks til hurtige resultater på Google:

  • Optimér sidernes Title Tags og Meta Descriptions. Det kan i mange tilfælde give et løft i trafikken på mellem 5% og 20%.
  • Styrk dine interne links, så du får konsolideret mere PageRank på dine moneypages.
  • Indsæt “missing keywords” på dine moneypages. Brug her Google Search Console data og find de søgeord, som giver siden klik, men som endnu ikke er adresseret i teksten.
  • Svar på relevante spørgsmål i kategoriteksten og lav et FAQ-Schema.

Tip: Lyt til mine 20 SEO tips til optimering af webshops for flere gode råd til optimering af dine moneypages.

7. Skaf en masse omtale og links

Her får du et tip til, hvordan du tiltrækker links og omtale, som vil styrke dine moneypages på din webshop:

Ajourfør en masse af dine top-relevante Evergreen-blog-posts som du har på din webshop. Det gør du ved at optimere dem og rykke datoen på dem frem. Og herefter er det bare at dele dem i alle dine kanaler og huske at tippe de journalister, der plejer at skrive om dig.

Tænker du nu, “hvilke blogposts? Jamen jeg har da ikke nogen blog på min webshop og igen, journalister gider da ikke dele mine historier”.

I så fald vil jeg straks skynde mig at fortælle dig en super positiv nyhed:

Du har et kæmpe uudnyttet potentiale, som venter på dig. Du skal simpelthen i gang med at blogge og inspirere dine potentielle kunder, så du kan blive autoriteten indenfor dit felt.

Dine historier og din blog er nøglen til eksplosiv trafik fra Google og masser af omsætning i din webshop. Og laver du supergode blog-posts, øger du dine chancer for at få indgående links.

Her er et par ideer til historier til din blog:

  • Er du eksempelvis en webshop, som har specialiseret sig i at sælge trylletricks og festartikler, kunne du lave en analyse af hvilke festlige indslag, danskerne sætter størst pris på. Dette koncept kunne genbruges i flere historier, så du har en historie i forbindelse med bryllup, jul, konfirmation og fødselsdag.
  • Sælger du babyudstyr kunne du undersøge kommende førstegangsforældres største ønsker i forhold til babyudstyr. Historien kunne være en top 10-ønskeliste. Barnevognen ligger nummer 1 på denne liste, men hvad ellers? Og er der forskel på fædre og mødre?

Er din analyse og historie super god, vil du i mange tilfælde kunne tippe relevante journalister og bloggere og derved kunne opnå omtale og links.

Og det giver dine blog-posts en autoritet i Google, som du med interne links kan få til at smitte af på dine moneypages.

8. Gør dette 2 til 4 uger før Black Friday

De sidste tip handler ganske enkelt om, at du i ugerne op til Black Friday gør følgende:

  • Gør dine Black Friday-sider synlige på forsiden af din webshop, på din blog og på vigtige kategorisider.
  • Pro-tip: Skriv “Black Friday” ind i relevante Title-tags og Meta Descriptions (uden at smadre dem).
  • Del en masse via dine kanaler, herunder fx Facebook, LinkedIn, Twitter og mailingliste.

Det var så det. Og ja, du kan stadig nå at øge omsætningen på Black Friday. Rigtig god fornøjelse.

May the SEO-force be with you!

 

/Flensted


Ingen kommentarer

Tilføj en kommentar