https://www.domæne.dk/
MOBILE
DESKTOP
HEATMAP
A/B TEST
CTR score: 0%
(/)
(/)

CTR Tool

Optimér dine SEO-titler og Meta-beskrivelser og få enestående søgeresultater i Google. Det forbedrer din CTR (Click Through Rate) og giver dermed flere besøg på din hjemmeside.

CTR-score:

0%

Skab SEO-konkurrencefordele (uden af forbedre dine placeringer på Google).

Hemmeligheden i at få masser af nye besøg på din hjemmeside uden at du forbedre din hjemmeside placeringer på Google ligger gemt i klikraterne — eller på engelsk din CTR, der står for Click Through Rate.

Ved at kommunikere din hjemmeside stærkere i søgeresultaterne på Google, kan du skabe større blikfang, så du får en endnu større andel af de attraktive klik. Du kan med andre ord få flere klik uden, at du nødvendigvis forbedre dine placeringer på Google.

“CTR Tool er vores foretrukne værktøj, når vi arbejder med CTR-optimering på dba.dk og bilbasen.dk. På tværs af tusindevis af vores sider med brugte biler, er vores Click Through Rates blevet forbedret med 17,2%”.
- Oliver Denham, Organic Growth Manager, eBay

Det er blikfang og følelser som skaber øget CTR

Herunder ser du et simuleret heatmap, som illustrerer hvordan brugen af de rette ord og god kommunikation vækker følelser og skaber endnu bedre blikfang. Jo rødere, desto mere fanges øjet, når målgruppen Googler — og det er lige præcis dét vi gerne vil opnå, når vi optimerer vores SEO-titler og Meta-beskrivelser:

Tip: Du kan lave dine egne simulerede heatmaps af dine egne titler og beskrivelser med CTR-toolet øverst her på siden. Heatmappet er baseret på data fra virkelige Eye-tracking-analyser og den algoritme som vi bruger til at beregne CTR-scoren.

Forskere fra Carnegie Mellon University i USA har med scanningsteknikken fMRI fornyligt fundet ud af, at enhver følelse har sin egen unikke signatur i hjernen. Hele følelsesspektret bestående af negative og positive følelser har med andre ord hver sin genkendelige signatur i hjerneaktiviteten. Og alle disse signaturer i hjernen kan påvirkes af specifikke ord.

Alt for mange søgeresultater på Google er neutrale. Det vil sige kedelige og passive. De påvirker derfor ikke hjernen i særlig høj grad og har lavere Click Through Rates end de konkurrenter, der bruger et aktivt sprog, der taler til følelserne.

Her i vores CTR-tool kan du analysere om dit sprogbrug er neutralt eller aktivt. Metoden vi bruger er simpel — vi scanner din SEO-titel og din Meta-beskrivelse for negativt ladede eller positivt ladede ord. Disse følelsesvækkende ord kalder vi for power-ord og vi tester for mere end 500 af dem. Ydermere analyserer vi på parametre som CTA (Call To Action) i selve udregningen af CTR-scoren.

Hvad er CTR-score?

CTR-score er et tal som fortæller hvor godt en landingssides aktuelle SEO-titel og Meta-beskrivelse er optimeret. I praksis sammenholder algoritmen bag CTR-scoren dine SEO-titler og Meta-descriptions med udslagsgivende parametre som skaber højere klikrater på Google.

Hvilke sider skal jeg starte med at CTR-optimere?

Som udgangspunkt skal du starte med de vigtigste sider på din hjemmeside. Det er forsiden samt øvrige sider, der allerede får organisk trafik fra Google. Disse sider har i forvejen placeringer skal skaber klik, så det er her, at du med CTR-optimering kan opnå en endnu bedre CTR.

Sådan tester du løbende CTR-optimering

Mange lægger nye SEO-titler og Meta-beskrivelser online uden at teste den faktiske effekt på klikraterne. Den fejl skal du ikke begå. Brug her min 5-trins-model A/B-CTR™ til optimering af din hjemmesides CTR:

  1. Optimér din generelle CTR-Score for dine SEO Titler og Meta Beskrivelser
  2. Test hvordan relevante søgeforespørgsler påvirker CTR-scoren
  3. A/B-test i forhold til gammel SEO Titel og Meta Beskrivelse med Google AdWords
  4. Læg ny SEO Titel og Meta Beskrivelse online
  5. Evaluer din nye CTR via Google Search Console og gentag optimeringsprocessen

Trin 1 og 2 kan du klare med CTR-tool her på siden. Trin 3 kan benyttes på vigtige sider, hvor som har højprioritet for din virksomhed. Og i trin 4 og 5 bruger du dit CMS og Google Search Console.

Tip: Vil du være test-bruger af vores kommende CTR-analyseprodukt, så kan du kontakte os her og få tildelt en Beta-adgang.

Sådan får du mere organisk trafik med optimering af CTR

I denne guide til CTR dykker vi ned i, hvordan du med CTR-tool får hjælp til optimering af dine Meta-beskrivelser og SEO-titler for dine landingssider. Du kan derved opnå højere klikretter og få SEO-konkurrencefordele.

Som du vil se herunder, er opskriften på høje Click Through Rates kendetegnet ved dit valg af søgeord (hoved, krop og hale) samt de blikfang og følelser dit ordvalg aktiverer i hjernen hos de mennesker der eksponeres for dine søgeresultater på Google.

1. Lad dit fokus-søgeord indgå i din SEO-titel

Din landingsside har et hovedbudskab, et overordnet emne som målgruppen søger efter på Google. Dette emne efterspørges på Google og skal indgå i din SEO-titel som et søgeord eller en hel frase.

I ”gamle” dage skulle det vigtigste keyword/søgeord være det første ord i SEO-titlen. I moderne SEO er det ikke længere så afgørende. Dit fokus-søgeord eller long tail frase skal stadig indgå i SEO-titlen, men et godt blikfang som skaber klik, er vigtige end hvor du placerer søgeordet. Eksempel:

Hvis dit fokus-søgeord er ”tømrer Roskilde” kan en god SEO-titel se således ud:

God Tømrer i Roskilde - Over 700 glade kunder siden 1967 - få Tilbud her.

Jeg ødelægger med andre ord ikke placeringen i Google på søgningen ”tømrer roskilde” ved at sætte ”God” ind foran ”Tømrer i Roskilde”.

2. Sørg for at din SEO-titel er på minimum 50 anslag.

Din SEO-titel kan ved en Google-søgning på desktop være op til 600px lang. Hvert bogstav har forskellige mål i pixels, men en god tommelfingerregel siger, at du kan indsætte op til cirka 70 anslag (desktop) og op til to linjer (mobil) i en SEO-titel uden at den kortes af. Faktisk vil du i nogle tilfælde opleve, at en titel kan fremstå med op til 100 anslag på tablets som fx iPad.

God SEO-praksis er, at du holder din SEO-titel på under 600px (cirka 70 anslag), da du derved har fuld kontrol over dit budskab på tværs af alle platforme.

3. Gør brug af Call To Action (CTA) mindst én gang i din SEO-titel.

Et super smart trick er, at indsætte CTA-ord, der appellerer til at målgruppen klikker på din SEO-titel. Gode eksempler er ”Bestil her”, ”Download her”, ”Ring til os i dag”, ”Kontakt os” eller ”Køb nu”.

Klik her og se eksempler på de CTA-trigger-ord.

4. Brug mindst ét power-ord i din SEO-titel.

Neutralt sprog er no-go. Jo mere aktivt dit sprog er, desto flere klik får du. Derfor kan du med fordel indsætte negativt eller positiv ladede ord i din SEO-titel. Vi kalder disse ord for Power-ord og scanner for mere end 500 af dem.

Klik her og se eksempler på Power-ord.

5. Brugen af tal i din SEO-titel kan øge din CTR.

Det er langt fra alle situationer, hvor det giver mening at indsætte tal i din SEO-titel. Men giver det mening i forhold til den landingsside du optimerer, kan du med fordel indsætte tal i SEO-titlen.

Selvom vi i CTR-scoren har vægtet ”tal” lavt (fordi tal kun giver mening i nogle tilfælde), skal der ikke herske tvivl om, at det kan øge CTR kraftigt at bruge tal. Du kan sætte antal på, priser og besparelser. Kun fantasien sætter grænser for, hvordan du kan bruge tal.

6. Din Meta-beskrivelse skal fylde mellem 120 og 165 anslag.

Desto længere en Meta-beskrivelse, desto større blikfang. For hvert bogstav og hvert et ord du fylder på din Meta-beskrivelse stiger din CTR-score. Ved 120 anslag er din CTR-score steget med 18 procentpoint.

7. Brug CTA i Meta-beskrivelsen mindst én gang.

Call To Action er i den grad noget, der kan få folk til at klikke. Du kan endda arbejde med, at lade din Call To Action være en del af den sidste sætning som vises i googles.

Klik her og se eksempler på de CTA-trigger-ord.

8. Brug mindst ét power-ord i din Meta-beskrivelse.

Et aktivt sprog vækker følelser, der tiltrækker øjets opmærksomhed og øger derved dine chancer for en bedre click through rate. Vi scanner din Meta-beskrivelses første del for Power-ord, der indikerer om dit ordvalg er aktivt.

Klik her og se eksempler på Power-ord.

9. Sørg for at Meta-Beskrivelsen består af 2 til 4 sætninger.

Når vi mennesker foregater en Google-søgning, så ”scanner” vi søgeresultaterne lynhurtigt med vores øjne. Vi læser med andre ord ikke sætning efter sætning, som når vi læser en normal tekst. Målet med at søge i Google er at finde svar på vores søgeforespørgsler så hurtigt som muligt. Det giver derfor super god mening, at gøre Meta-beskrivelsen så læsevenlig som muligt ved arbejde med flere sætninger.

Call To Action — CTA-ord

Herunder har vi listet de trigger-ord som i CTR-tool indikerer, at du benytter Call To Action i din SEO-titel eller Meta-Beskrivelse:

Ansøg
Klik
Sammenlign
Begynd
Kontakt
Se
Bestil
Køb
Skaf
Betal
Kør
Skriv
Book
Læs
Start
Download
Modtag
Søg
Find
Opret
Tag
Forudbestil
Prøv
Test
Giv
Resever
Tilmeld
Hent
Ring
Tjek

Power-ord

Herunder ser du et udsnit af de populære power-ord som CTR-tool bruger i beregningen af din CTR-score:

Absurd
Besat
Dement
Adgang
Besejre
Derfor
Adgangskode
Beskyttet
Design
Advarsel
Besættelse
Dobbelt
Afdække
Besøg
Dommedag
Afgrænset
Betagende
Download
Afprøvet
Betingelsesløst
Dragende
Afslappende
Bevist
Dramatisk
Afslørende
Billig
Drilagtig
Agitere
Billigst
Drille
Akkrediteret
Bizar
Dristig
Aktivér
Bleg
Drukne
Aldrig
Blindet
Drægtig
Almindeligt
Blod
Dum
Analyse
Blodbad
Dunke
Analyser
Blodig
Dunnertale
Anerkendt
Blomstrende
Dygtig
Angreb
Blændende
Dyster
Anonym
Bombe
Død
Arrogant
Bonus
Dødelig
Autentisk
Boost
Effektiv
Autoritativ
Bragende
Efterlign
Bagdør
Bring
Eksklusiv
Bagholdsangreb
Brug
Eksotisk
Bagslag
Brutal
Ekspert
Bagtanker
Bullshit
Eksploderer
Bagvej
Byggesten
Ekstra
Bandit
Bølle
Ekstraordinær
Barneleg
Casestudie
Elegant
Barnelærdom
Censureret
Elementær
Bedrevidende
Certificeret
Elite
Bedst
Chance
Email
Bedste
Chef
Endelig
Begrænset
Chokerende
Enestående
Begær
Dag
Enkel
Bekendelse
Dampende
Ensom
Bekræft
Deadline
Epidemi
Bekræftet
Dejlig
Episk
Bekymre
Del
Erobre
Bemærkelsesværdig
Deltag
Erotisk

Se hele listen med ca. 730 powerord her.