Demografisk målretning i Adwords

Af Niklas, senest opdateret 24. september 2012.

Har du et godt kendskab til din målgruppe? Og er du træt af at spilde penge på, at annoncere mod brugere som ikke er en del af den?

En ny målretningsfunktion på Google’s Displaynetværk, muliggør at ramme din målgruppe endnu mere præcist. Hidtil har det været muligt at målrette på baggrund af:

  • Søgeord
  • Specifikke placeringer
  • Emner
  • Interesser
  • Brugere, der tidligere har besøgt din hjemmeside gennem Remarketing

Nu er det ligeledes muligt at målrette på baggrund af køn og følgende aldersgrupper:

  • 18-24
  • 25-34
  • 35-44
  • 45-54
  • 55-64
  • 65-

Opsætning i Google Adwords

Nye kampagner opsættes som hidtil i Google Analytics. Ved målretningsmetode vælges ’Brug en anden målretningsmetode’ og herefter alder/køn. Hvis du ønsker at opsætte din kampagne mod mere end en målgruppe, anbefaler vi at der laves en selvstændig annoncegruppe til hver enkelt målgruppe, da det simplificerer effektmålingen i Google Analytics.

Fastlæggelse af målgruppe

Når en bruger besøger en hjemmeside, som er den af Googles displaynetværk, registrerer Google det ved, at gemme en cookie på computeren. Ved at analysere indholdet på de besøgte sider, estimerer Google alder og køn på brugeren. Det er dog væsentligt, at huske at flere brugere kan benytte den samme computer og Google ikke kan skelne mellem brugerne. Derfor bliver alder og køn ikke estimeret for hver enkelt bruger, men for alle brugere, som benytter den samme computer.

Som tidligere skal du stadig overveje hvor smalt du vil definere din målgruppe i håbet om, at opnå kvalificerede klik. På baggrund af Googles indsamlingsmetode og usikkerheden herved, vil du kunne miste en del kvalificeret trafik. Det skal dog på ingen måde afholde dig fra at benytte såvel de tidligere som de nye segmenteringsmuligheder. Google Displaynetværk er for mange stadig et uudforsket univers, hvori der ligger et stort potentiale. For, at undgå at miste kvalificeret trafik er det vores anbefaling, at du i den indledende fase opretter en række annoncegrupper med hver sin målgruppe og herefter løbende evaluerer effekten i Google Analytics.

The odds of hitting your target go up dramatically when you aim at it.

/ Niklas


Ingen kommentarer

Tilføj en kommentar