Derfor elsker jeg Google Not Provided Keywords

Af Torbjørn Flensted, senest opdateret 9. december 2013.

Vend Not Provided til din konkurrencefordel

Utroligt mange mennesker er gået i panik med udsigterne til, at alle organiske keywords bliver Not Provided. Men det kan faktisk give dig nogle muligheder for at få succes med SEO som aldrig før. Læs med og få inspiration til, hvordan du vender Not Provided Keywords-situationen til din konkurrencefordel.

Inden jeg kommer ind på, hvorfor det kan være begyndelsen for endnu mere succes med SEO for din virksomhed, så lad os lige kort se på, hvad Googles SSL-kryptering blandt andet betyder i praksis:

  • Det bliver ikke længere muligt at se, hvilke søgeord eller søgefraser din hjemmesides besøgende har tastet ind i Google, inden de lander på din hjemmeside.
  • Det bliver ikke muligt at se præcist, hvilke søgeord eller -fraser, der konverterer og sælger.
  • Hvis din hjemmeside eksempelvis hopper ind som nummer otte på Google på en specifik søgefrase, og du herigennem får salg, kan du hurtigt spotte det og med det samme gå ind og hjælpe placeringen højere op i Google med øget salg som resultat. Det bliver hellere ikke længere lige så nemt som tidligere.
  • Det er ikke nogen hemmelighed, at der er mange værdifulde data, vi fremadrettet går glip af. Mange SEO’er -inklusiv os i SEO.dk er derfor helt naturligt ved at finde alternative metoder til at komme med kvalificerede gæt på, hvilke søgeord der driver trafik og konverteringer.

Jamen hvordan pokker kan Not Provided Keywords så være positivt i SEO?

Jeg står faktisk 100 procent indenfor blogindlæggets måske lidt provokerende overskrift. Jeg elsker Not Provided. Begrænsningen åbner nemlig op for nye muligheder for de virksomheder, der ønsker at få det bedste ud af deres SEO:

1. Fra Big Data til Big Business

Se at få udnyttet de data, du allerede har. Paradoksalt nok har utroligt mange af de personer, der i øjeblikket er gået panik over Not Provided, ikke tidligere udnyttet den tilgængelige søgeordsdata. Med andre ord er det nu, du skal grave dine historiske søgeordsdata frem og få omsat dem til øget mersalg fremadrettet. Derudover kan det også være startskuddet til at få udnyttet al den værdifulde data, du trods alt stadig kan få på så ufattelig mange andre måder. Der ligger formentlig store mængder guld lige foran dine fødder, som blot skal samles op.

2. Fra keyword-fokus til fokus på sider

Nogle – og måske især nybegyndere inden for SEO kan have en tendens til at have et overdrevet fokus på keywords og rankings. Og dermed måske også et mindre fokus på, hvilket indhold der driver forretning. Uden Not Provided Keywords er endnu flere tvunget til i højere grad at forholde sig til, hvilke sider eller grupper af sider på websitet, der driver trafik og konverteringer. Og samtidigt se nærmere på hvordan disse sider er forbundne og kan assistere hinanden i forhold til virksomhedens kommunikation og salgstragt. Dette fokus på sider og grupper af sider frem for et keyword-fokus er positivt, fordi det tvinger os til at sætte indholdet og kommunikationen mere i centrum i SEO-arbejdet.

3. Nu er tiden inde til bedre keyword research

Alt for mange starter desværre deres keyword-research ved at gå direkte til dataen. Direkte ind i Analytics og se på søgeordsdata. Denne data viser kun historikken og ikke alle de søgeord, du endnu ikke har fundet på. En bedre metode er at starte sit søgeordsarbejde med at forstå kerneprodukterne og lære menneskene, der skal bruge dem, bedre at kende først. På denne måde får man kortlagt produkternes fordele, egenskaber og hvilke problemer, de løser. Og du får samtidigt skabt et overblik over målgruppens præferencer og adfærd i deres købscyklus. Herefter indsamles data fra forskellige kilder og inddrages i arbejdet. Med andre ord er rækkefølgen i de forskellige steps i søgeordsanalyse en afgørende faktor for slutresultatet.

4. Bedre målsætninger driver mere salg

Et overdrevet fokus på keywords og en primær målsætning i SEO om topplacering på udvalgte søgeord er en rigtig dårlig ide. Mit håb er, at vi med Not Provided ser flere virksomheder gå et skridt i den rigtige retning mod bedre målsætninger. At have topplaceringer på søgeord bør ikke være et mål, men et middel til at nå en målsætning om eksempelvis mere trafik, øget salg eller et stærkere brand.

5. Back to basics

Med de seneste års megen fokus på data, teknologi og til tider overdrevede nørderi i SEO-branchen er der mange, der desværre lige så stille og roligt har forsømt at tage den vigtigste ingrediens i SEO alvorligt: At det i bund og grund handler om mennesker. At det er rigtige mennesker af kød og blod, der leder efter svar, løsninger, gode produkter og fantastiske ydelser fra fantastiske virksomheder. Heldigvis oplever jeg, at SEO flere og flere steder er rykket fra IT-afdelingerne og op i virksomhedens kommunikationsafdeling. Moderne SEO kræver nemlig et fokus på fantastisk kommunikation, fantastiske kundeoplevelser og ikke mindst en meget mere holistisk tilgang til SEO. I praksis betyder det, at du ud over det teknologiske og datadrevede fokus bør stræbe efter en markant stærkere kobling til den vigtigste dimension i SEO: Kommunikationen mellem menneskene i og udenfor virksomheden.

Alt i alt skal vi huske os selv på, at vi alle er i samme båd. Og den manglende søgeordsdata tvinger os på mange måder til at gå et skridt i den rigtige retning mod endnu bedre SEO- hvis vi vil.

God fornøjelse med din SEO

/Flensted

PS. Kom og hør mere om bl.a. Not Provided til vores SEOfrebar på fredag kl. 15-18. Tilmeld dig her.


Ingen kommentarer

Tilføj en kommentar