Få mere ud af dine AdWords-kampagner i 2014

Af Niklas, senest opdateret 6. december 2013.

For mange virksomhedsejere er det ikke kun lyden af bjældeklang, der skal høres i december – der skal ligeledes høres klang, når kasseapparaterne skyder op igen og igen.

En væsentlig del af årets omsætning skal indbringes på julesalget. Og denne handel sker ikke kun ved den årlige folkevandring op og ned af strøget – 36 % af danskerne handler online.  Og hele 64 % af danskerne går på nettet for at læse om produkter, før de foretager et køb. Derfor er online markedsføring meget vigtig for, om julefreden trygt kan sænke sig i din virksomhed.

Selvom julesalget spiller en stor rolle, er det essentielt at huske, at den vigtigste periode ikke er fra den 1. til den 24. december, men fra den 24. til den 1. december.  Jeg vil i det nedenstående gennemgå spændende AdWords-muligheder, som kan give din kampagne et ekstra pift i 2014.

Mobilannoncer

Vi er ikke længere kun online via en pc. Faktisk har antallet af smartphones med en internetforbindelse klart overhalet antallet af pc’ere.

 

 

Det betyder ikke, at du i fremtiden kun skal annoncere på mobil – men det betyder, at du også skal annoncere på mobil. I øjeblikket er mobilen klart det medie, hvor der er den største uoverensstemmelse mellem brugernes tidsforbrug og annoncørernes medieforbrug.

 

Et godt nytårsfortsæt vil derfor være, at du hurtigst muligt hopper med på mobil-vognen. Den nemmeste måde at komme i gang er at tage en kopi af dine bedst fungerende annoncer og gøre indholdet mobil-relevant. Udskift eksempelvis linje to med: Læs mere på din smartphone! eller Køb direkte fra din mobil! Googles data viser, at dette hæver både klik- og konverteringsrate fra mobilbrugere markant.

Husk dog, at der på smartphones kun vises to annoncer, så hvis det for alvor skal have en effekt, skal dine mobilbud justeres herefter.

Dynamisk Remarketing

Med remarketing har du mulighed for at målrette din annoncering mod brugere, der tidligere har besøgt din hjemmeside. Målgruppen for din markedsføring er dermed meget relevant, da det er brugere, som tidligere har udvist en interesse for netop dine produkter. Mange brugere besøger ofte flere konkurrerende hjemmesider som et led i deres research. Ved at præsentere disse brugere for gentagne eksponeringer af netop dit produkt/brand øges sandsynligheden for, at købsbeslutningen falder ud til din fordel.

Du kan målrette din markedsføring meget præcist. Har du eksempelvis en webshop, der sælger tøj, kan du lave en kampagne for besøgende på sider om jeans og en til besøgende på sider om t-shirts. Du kan målrette helt ned på produktniveau og dermed vise brugeren annoncer for netop det produkt, de tidligere har kigget på. De relevante annoncer medfører store fordele, men kampagneopsætning og –optimering er meget tidskrævende. Det er netop her, at dynamisk remarketing kommer ind i billedet.

Med dynamisk remarketing kan du automatisk få genereret annoncer, som viser dine tidligere besøgende netop det produkt (samt relaterede produkter) som brugeren så på dit website.

Opsætningen kræver, at du indsætter et dynamisk remarketingtag på din hjemmeside og opretter en Google Merchant Center-konto.

Produktlisteannoncer

Dynamisk remarketing er ikke den eneste mulighed, når du har oprettet dit Google Merchant Center (og uploadet produkt feed hertil fra din webshop). Du har ligeledes mulighed for at få dine produkter vist som produktlisteannoncer. Når brugerne laver en produktsøgning på Google, vil der sammen med de normale annoncer blive vist en række produktannoncer, som inkluderer relevante produktoplysninger – fx billede, pris og butikkens navn.

 


Den annonceform er endnu meget ny i Danmark og optræder derfor stadig relativ sjældent. Dog er potentialet stort, og der er derfor god grund til at få det opsat hurtigst muligt.

Brugerne har, før de klikker på annoncen, foretaget en produkt-/prissammenligning og er derfor rigtig langt i deres købsbeslutningsproces, når de kommer ind på din side. Sammenholdt med den korte vej til et køb (da landingssiden er meget relevant) forventes konverteringsraten for disse annoncer, at overstige de normale tekstannoncers.

Da der er stor sammenlignelighed på tværs af forskellige webshops forventes denne annonceringsform at være attraktiv for især webshops, som konkurrerer på pris.

Dynamiske Søgeannoncer

Dynamiske søgeannoncer (DSA) har eksisteret i snart to år – dog er der stadig mange annoncører, der ikke udnytter denne mulighed. Selv hvis du har en velstruktureret og gennemarbejdet AdWords-kampagne, er det noget nær umuligt at medtage alle relevante søgeord. 16 % af de daglige søgninger er på ord/kombinationer, som Google ikke tidligere har registreret, og det kan derfor være svært at forudsige brugernes søgeadfærd.

Dynamiske søgeannoncer kan hjælpe dig til ikke at gå glip af værdifulde visninger/klik/konverteringer

For brugeren ligner en dynamisk søgeannonce en helt almindelig annonce. Den bliver dog ikke vist på baggrund af søgeord som en almindelig annonce. Derimod afgør Google (på baggrund af den indeksering, som også er grundlag for din organiske placering) om søgningen er relevant i forhold til indholdet på din side. Hvis Google vurderer, det er relevant, vil der automatisk blive genereret en annonce.

Destinations-URL’en i denne annonce vil være den relevante side ,og overskriften vil blive genereret på baggrund af indholdet på denne side.

Mens overskrift og URL er dynamisk, er de øvrige dele af annoncen statisk. Det gælder derfor om at skrive annoncetekster, som er forholdsvis generiske og kan passe til en lang række overskrifter.

Dynamiske søgeannoncer konkurrer ikke med dine andre kampagner, men fungerer udelukkende som et supplement, hvis søgningen er relevant, og søgeordet ikke optræder i de aktive kampagner.

Lad SEO.dk hjælpe dig og sørge for, at din AdWords-kampagne bliver et festfyrværkeri i stedet for en fuser. Så bliver nytårsaften ikke den eneste gang, du vil åbne en flaske champagne.

 


Ingen kommentarer

Tilføj en kommentar