Google favoriserer mobilvenlige hjemmesider fra 21. april

Af Torbjørn Flensted, senest opdateret 21. april 2016.

Det er NU det gælder! Google har annonceret, at de fra den 21. april vil udvide deres brug af mobilvenlighed som ranking signal. Hvad betyder det for dit website på Google? Få svar og gode tips til mobilvenlighed her.

”Mobilvenlig” er et afgørende konkurrenceparameter på Google.

Når du Googler fra din mobiltelefon, kan du se den lille angivelse mobilvenlig ud for nogle søgeresultater. Det betyder helt forenklet, at har du angivelsen mobilvenlig, putter Google dit website i denne attraktive kategori. Indtil nu har mobilvenlige websites haft en konkurrencemæssig fordel, men fra om ganske få uger bliver det en endnu mere markant konkurrencefordel.

Hvad betyder mobilvenlighed for dig?

Uanset, om du kommer i Googles kategori mobilvenlig eller ej, er det nu at et skærpet fokus på den mobile platform skal opprioriteres. Her lidt frisk statistik fra vores danske kunder:

39% af den organiske trafik kommer fra mobile platforme

Vi har her til morgen foretaget en lille analyse af alle vores kunders besøgende. Af de besøg der kommer ind via Googles organiske resultater kommer i gennemsnit 39% fra mobile enheder. Er et website ikke mobilvenligt, er der risiko for at miste en stor del af denne trafik. Nogle spår, at op til 1/3 af denne trafik kan gå tabt efter den 21. april.

Sådan tester du dit eget website:

Tip 1 – Lav en lyntest af dit websites mobilvenlighed (tager 2 minutter)

Hop ind på Googles test af mobilvenlighed og indtast dit website. Er dit website ikke mobilvenligt får du nogle generelle anbefalinger af Google. Det er en simpel test der giver dig et overordnet fingerpeg. Husk at lave stikprøver af flere forskellige sider på dit website. Du kan supplere testen ved at tjekke Google Webmster Tools’ anbefalinger til mobilvenlighed.

Tip 2 – Afdæk kunderejsen på dit website

Brug Google Analytics aktivt og følg dine vigtige nøgletal for dit websites besøgende på tværs af platforme. Konverterer dine brugere lige så godt på den mobile platform som på en stationær computer? Følg udviklingen nøje, lav brugertests og optimér forbrugerrejsen.

Det er i dag en skrøne, at folk hellere vil handle fra en stationær computer. Det vil de naturligvis, hvis dit website ikke er mobilvenligt. Hvis dit website med andre ord er mobilvenligt og brugervenligt, vil dine kunder engagere sig og handle hos dig uanset platform.

Tip 3 – Afdæk søgeadfærden på tværs af platforme

Hvilket indhold og hvilke søgeord benytter dine besøgende på de forskellige platforme? Er der forskel? Brug denne viden til at optimere både brugervenlighed og indhold til dine kunder. Formålet er, at dine kunder får en positiv oplevelse, uanset hvilken platform de benytter.

Rigtig god fornøjelse med din SEO 😉

Torbjørn

PS.: Vi står klar til at hjælpe dig med SEO, og har du spørgsmål til mobilvenlighed kontakt os her.


2 Kommentarer
  • Michael Oxkjær
    Posted at 13:56h, 06 marts Svar

    Nu er det vel værd at bemærke, at det “kun” vil berører søgninger FRA en mobil enhed, og altså ikke en generel de-rangering, i hvert fald i første omgang.
    Alle råber og skriger om, at man fra den 21. april forsvinder fra Google fordi hvis end site ikke er mobilvenligt og så galt går det nok næppe, det tror jeg big G er for kloge til at lade ske 🙂

  • Janus Hansen
    Posted at 14:14h, 31 marts Svar

    Tak for indlægget. Jeg har hørt at ikke mobiloptimeret website også delvis vil miste sin plads via desktop søgninger, men har ikke fundet nogen stærke kilder som adresserer det konkret og tydeligt. DNA Design berører emnet en smule her: http://dna-design.dk/blog/responsive-webdesign/google-chokerer-maaske-forsvinder-dit-website-fra-soegeresultaterne-d-21-april/

    Er det noget i ved mere om??

Tilføj en kommentar