Sådan fungerer Googles nye Hummingbird-algoritme

Af Nanna, senest opdateret 19. november 2013.

Tænk 15 år tilbage, og forestil dig, du sidder klinet foran dit monstrum af en PC, og med et alt for langsomt modem googler du et par ord. Google ville da vise dig de første ti klassiske blå links til hjemmesider, som blot indeholder det søgeord.

Men internettet og ikke mindst menneskers måde at søge på nettet har ændret sig. Internetsøgningerne er blevet langt mere kompliceret – og det stiller større krav til søgemaskinerne.

Det er ikke længere nok, at Google blot viser dig hen til en side, der indeholder det pågældende søgeord. I stedet for de traditionelle keywords-baserede søgninger, så handler det nu i højere grad om, at søgningen skal matche konceptet og meningen.

Og det er netop det, som Hummingbird-algortimen handler om.

Lad mig illustrere det med et eksempel:

To personer kan godt ønske at ville finde den samme ting, men søge efter det på to forskellige måder.

Person A og B vil begge gerne finde et godt sted at få lækker sushi i København. A googler ”Lækker sushi restaurant i København,” mens B søger efter ”Hvor kan man få lækker sushi i København”.

Før ville Google have givet to forskellige søgningsvar på de to spørgsmål, men den Hummingbird-algoritmen gør, at Google leverer søgeresultater, der afkoder, hvad det er brugerne egentlig søger efter.

Ideen bag hele Hummingbird-algoritmen er altså, at Google skal kunne ”svare” på selv komplekse spørgsmål – og ikke blot sende brugeren videre til en hjemmeside, hvor søgeordet figurerer.

Hvis du har nogen spørgsmål vedrørende den nye algoritme er du velkommen til at ringe til Torbjørn Flensted på 70266650.


Ingen kommentarer

Tilføj en kommentar