Google Knowledge-Based Trust – hvad betyder Trust for SEO og links i fremtiden?

Af Torbjørn Flensted, senest opdateret 13. maj 2015.

Trust eller links? Jeg blev for ikke så længe siden interviewet til det digitale nyhedsmagasin F5 omkring Knowledge-Based Trust (KBT), der måske vil blive brugt som en ranking faktor af Google i fremtiden.

Baggrunden for interviewet er artiklen ”Google wants to rank websites based on facts not links” fra det videnskabelige magasin NewScientist, der udkom den 28. februar 2015. Den omhandler, hvordan Googles research team arbejder med Knowledge-Based Trust.

Trust – Her er kort fortalt, hvad Google har arbejdet på:

Googles ingeniører har taget 2.8 milliarder facts fra millioner af websider. Disse sammenlignede de med de data, som de fandt på 119 millioner websider. Og heraf gennemgik de efterfølgende en masse sider manuelt og fandt ud af, at deres algoritme var ekstrem effektiv til at finde sider med faktuelle fejl.

Hvad vil Knowledge-Based Trust betyde for SEO og links i fremtiden?

Det er min vurdering, at Knowledge-Based Trust lignende tiltag vil få lille indflydelse på, hvordan vi vil udføre SEO i fremtiden. I moderne SEO er fokus centreret omkring kvalitetsindhold og link earning fremfor link building. Der er mange SEO’ere derude, der ser link building som det vigtigste og de kommer til at skulle omstille sig. Det tilskriver jeg dog ikke Knowledge-Based Trust, men den naturlige udvikling SEO gennemgår i disse år.

Til gengæld vil Knowledge-Based Trust være med til at sætte relevant faktualitet endnu højere på dagsordenen. Virksomheder skal blandt andet være endnu bedre til at fakta-tjekke tekster og det kan betyde, at de analytiske og journalistiske kompetencer bliver endnu mere efterspurgte i SEO-arbejdet i fremtiden.

En vigtig fortælling – Hvad SEO er og ikke er?

SEO-branchen kan bruge spændende tiltag som Knowledge-Based Trust i fortællingen om, at SEO i dag er en tværfaglig disciplin, der spiller en væsentlig rolle mange steder i organisationen. Hvor SEO tidligere lå placeret i IT-afdelingen, ligger den nu i endnu højere grad i kommunikationsafdelingen, hos de medarbejdere der er i kontakt med kunderne og sidst, men ikke mindst hos ledelsen.

Vi går en spændende fremtid i møde. God fornøjelse med din SEO 😉

/Flensted


Ingen kommentarer

Tilføj en kommentar