Google Panda 4.1 er landet. SEO-Tjekliste: Gør pandaen glad for dit website!

Af Torbjørn Flensted, senest opdateret 7. oktober 2014.

Over de seneste uger har Google rullet deres seneste Panda-update nummer 27 ud. Ifølge Google vil 3% til 5% af søgeresultaterne blive påvirket af updaten. Her følger min Pandatjekliste, så du kan gøre Googles kæledyr pandaen glad for dit indhold på din hjemmeside.

Opdatering: Vi holder faglig fredagsbar om pandaen den 31. oktober 2014.

Dårligt indhold kunne dominere top-10 på Google uden problemer!

Da jeg for 10 år siden havde min SEO-fødsel, kunne man tage en liste på 1.000 søgeord, autogenerere 10.000 tekster og smide dem på 10 domæner og derved dominere HELE side 1 på Google på stort set hele molevitten. Var det godt for brugerne? Nej, det var mildest talt rædselsfuldt, men det virkede. Og den slags spam har Google forsøgt at modvirke lige siden.

Googles Panda handler om dit indhold

Den 24. februar 2011 rullede Google første gang deres såkaldte Panda-update ud. Målet med Panda er at filtrere dårligt indhold fra søgeresultaterne, så kun godt indhold når toppen af Google. Dit indhold er med andre ord konge, men hvad er godt indhold? Og hvordan undgår du, at pandaen bliver gal og straffer dit site? Her kommer jeg med en række praktiske råd til, hvad du i din SEO med fordel kan arbejde på fremover:

Google Panda-tjeklisten – gør Google glad for dine tekster:

Tjek 1) Hav kun én side om det samme.

Du har eksempelvis fundet ud af, at der søges i Google på ”billige sko til mænd”, ”billige sko mænd”, ”billige herresko”, ”herre sko billige”. Det vil sige, at der søges på flere forskellige måder efter det samme. En meget skadelig SEO-strategi er at oprette fire sider på din hjemmeside. På denne måde udvander man i praksis værdien mellem de fire sider. Og der er risiko for, at Googles panda ser de fire sider som værende af lav værdi. Det bedste du kan gøre er at lave én stærk side om emnet.

Hvis du har mange sider om det samme emne, som beskrevet herover, står du med et dilemma: Skal du reducere antallet af sider og måske miste trafik på den korte bane? Min anbefaling er ja, men gør det i samarbejde med en SEO-specialist, så overgangen til en mere panda-venlig hjemmeside bliver så smertefri som mulig.

Tjek 2) Stop med at over-implementere søgeord og fraser i dine tekster.

Lad os forestille os, at du laver SEO for en cykelhandler på nettet. Googles Keyword Planner Tool har vist dig, at der er mange der eksempelvis søger på ”billig cykelpumpe”. Det er her en kæmpe fejl, at begynde at implementere ”billig cykelpumpe” i title-tag, overskrift, og ned gennem teksten.

Jeg anbefaler, at du i stedet ser nøje på ”billig” og ”cykelpumpe” og stiller dig selv spørgsmålene: Hvad er det, der er vigtigt for den potentielle kunde her? Hvad for en historie er ”billig cykelpumpe”? Hvordan kan historien ”billig” kommunikeres på siden? Billig er med andre ord meget mere end blot ét enkelt ord. Billig er for den søgende bruger mange ting:

  • Billig
  • Et godt tilbud.
  • Udsalg
  • Før 199 kr. Nu kun 99 kr.
  • En besparelse
  • Fri fragt
  • Et gult skilt
  • Produceret i Kina
  • Spar 20%
  • Osv.

Alt i alt kan du kommunikere ”billig cykelpumpe” på flere måder, gøre det meget stærkere, mere varieret, mere farverigt og frem for alt læsevenligt. Og bedst af alt undgår du at keyword-spamme dine tekster på en måde, der gør pandaen sur.

Tjek 3) Hav styr på din teksts budskabshierarki.

Hvad er det primære budskab? Hvad er de sekundære budskaber? Hvad er budskabet i hvert afsnit i din tekst? Strukturen og den historie, hvert afsnit i teksten fortæller, er vigtig, og den smadres let, hvis man tænker mere over implementering af søgeord, end på den gode og læsevenlige tekst. Naturligvis skal du bruge din viden om søgeadfærd og ord og fraser i teksten, men de skal passe naturligt ind i tekstens budskabshierarki og bidrage positivt til den gode fortælling.

Tjek 4) Link kun internt på din hjemmeside, hvis det er relevant.

En gammel tankegang der kan gøre Pandaen gal: Jeg har 5 sider, der alle nævner sætningen ”billige herresko”. Lad mig straks linke disse fraser over til min side om ”billige herresko”, så den kan få noget mere linkværdi. I teorien er det korrekt, at der flyder værdi med dine interne links på hjemmesiden. Men der skal, med Googles seneste updates, ikke meget til, før de interne links bliver en modspiller frem for en medspiller. Link kun, hvis du samtidigt gør det ultra relevant for brugerens besøgsflow at klikke på de interne links. Og tjek også gerne op på de faktiske klikmønstre via eksempelvis Google Analytics og optimér, hvor det er muligt.

Tjek 5) Skriv tekster som brugerne gider at læse.

Har du set, at der på mange websider eller webshops er en laaaaaanng kedelig tekst placeret typisk før eller under produktteksterne? Mange af disse tekster er ofte skrevet ”kun” med SEO for øje. De er fyldte med søgeord, og der er ofte ikke tænkt så meget på brugeren. Tekster er gode at have, men kun hvis de bliver læst. Forsøg at skrive tekster der rent faktisk hjælper brugeren: Fx ”5 gode råd til hvordan du pumper din cykel” eller ”Sådan passer og plejer du dine sko (og fødder)”.

Tjek 6) Video er fremtiden.

Google ser også på, hvor lang tid brugerne opholder sig på en side, og hvor mange der falder fra. En fantastisk metode til at fastholde dine brugere er ved at lære dem noget brugbart. Hold dig fra de tørre kedelige produktpræsentationer og lav i stedet små korte videoer med tips og hjælp til, hvordan man bruger produktet, eller hvordan man vælger ”den rigtige model”. Har du en blomsterforretning, kunne en video om ”Sådan vælger du den rigtige brudebuket” eller ”Undgå at købe den forkerte begravelsesbuket” være nogle oplagte bud på videoer.

Videoer, der hjælper brugeren, har også den fordel, at de har en tendens til at blive delt socialt på nettet. Og delinger, omtale og et godt omdømme på nettet gør Googles andet kæledyr Pingvinen super glad, men det er en helt anden SEO-historie.

Disclaimer: Der er ved al SEO, herunder ovenstående råd, nogle risici forbundet ved at implementere dem på dit website. Sørg for at overgangen til en mere panda-venlig hjemmeside forgår SEO-mæssigt forsvarligt. Du må her endelig hive fat på os, hvis du har brug for at få lavet et panda-tjek.

Rigtig god SEO 😉
Torbjørn

PS. Vi lancerer snart et nyt spændende SEO-tool, der handler om BIG DATA og storytelling. Smid mig en mail på [email protected], hvis du vil have besked, når vi åbner for nye Beta-brugere 😉

 

 


1kommentar
  • Jan Merklin
    Posted at 11:33h, 29 januar Svar

    Hej
    faldt lige over jer på google search, spændende site og har tilmeldt mig nyhedsmails.

    det med et nyt spændende seo tool, count me in

    hilsen
    jan

Tilføj en kommentar