Google Proof Keywords — Sådan tager du din søgeordsanalyse til næste niveau!

Af Torbjørn Flensted, senest opdateret 28. februar 2017.

At gentage søgeord i teksten — igen-og-igen-og-igen — er no-go i SEO. Derimod er synonymer, relaterede søgeord/emner og såkaldte Proof Keywords, hvad der får Google til at kaste sit stjernestøv på dine tekster.

 

Bonus-video — Nederst i indlægget viser jeg en ny killer-feature i SEO.dk’s søgeordsværktøj StoryBase

Hvad er Proof Keywords?

Proof Keywords er ord, der ofte eller altid er forbundne i relation til et specifikt emne. Med andre ord vil brugen af disse forbundne eller relaterede ord kunne ”bevise” overfor Google, om du dækker emnet mere eller mindre fyldestgørende. Lad mig komme med et par eksempler:

Det vil være yderst mærkeligt, hvis ordet fugt ikke anvendes i en artikel om skimmelsvamp. Eller at Google ikke nævnes i en artikel om søgemaskineoptimering.

Det kan være forholdsvist komplekst at arbejde med i praksis, så her får du nogle konkrete tips og værktøjer til, hvordan du med en data-drevet tilgang kan optimere dine tekster, så de “beviser”, at du er autoriteten der ved, hvad du skriver om.

Sådan finder du relaterede søgeord

Den simpleste metode er at gå på Google og søge på de ord, der har med dit specifikke emne at gøre. Lad os her forestille os, at du skriver på en artikel om, hvordan børnefamilier undgår skimmelsvamp og et dårligt indeklima i hjemmet.

Jeg søger her i Google på ordet skimmelsvamp:

Google suggest

Google Suggests — Når du taster, kommer Google med forslag.

Du finder desuden relaterede søgefraser i bunden af et søgeresultat som her:

Google relatedSøgninger i Google som ovenstående fortæller, at emner som svamp, kælder og bekæmpelse er ord, der relaterer til skimmelsvamp.

 

Find relaterede emner der søges efter med StoryBase

Her søger jeg på Skimmelsvamp under Phrases i StoryBase og klikker på Words:

tværsnit af skimmelsvamp

Funktionen Words i StoryBase kan give inspiration til afsnit og emner, du kan beskrive i din tekst. Words et tværsnit af, hvilke ord der hyppigst optræder i de mest søgte fraser og som indeholder ordet skimmelsvamp. Skimmelsvamp indgår i 100% af de søgte fraser, symptomer i 10% og test i 9% osv. Det vil dermed være underligt, hvis fx symptomer ikke nævnes eller refereres til i teksten.

 

StoryBase kan give dig et fingerpeg om, hvordan Google rater relevans mellem forskellige relaterede søgeord.

Se videoen — sådan finder du relaterede søgeord for “fugt i huset”:

Related viser, at emner som fugt i kælder, svamp i huset, fugtskader, ventilation i kælder og vand i kælder er stærkt forbundene.

Related i StoryBase er baseret på avanceret semantisk analyse af mere end 5 milliarder danske Google-søgninger. Her inddrages blandt andet LSI-keywords (Latent Semantisk index) og data om, hvilke ord og emner konkurrerende sider i toppen af Google også ranker på. StoryBase giver en super god indikation på hvilke ord og emner, der vil ”bevise” at du har en god og fyldestgørende tekst.

Jeg er ret så vild med søgeordsanalyse i al almindelighed — og med denne nye Related-feature i StoryBase bliver keyword research sjovere og hurtigere at udføre. Og bedst af alt, virker det på danske søgeord og kan give dig er forspring i kampen om topplaceringer i fremtiden på Google.

Rigtig god fornøjelse med din SEO 🙂

/Flensted

PS.: De første 10 månedlige søgninger i StoryBase er gratis, når du opretter abonnement her.


Ingen kommentarer

Tilføj en kommentar