3 ting House of Cards kan lære os om Digital Markedsføring

Af Torbjørn Flensted, senest opdateret 28. februar 2017.

House of Cards er tilbage i dag på Netflix med et brag af en sæson 4. Den overgår sæson 3 med flere meter, hvis du spørger mig!

Hovedpersonen Frank Underwood, spillet af Kevin Spacey, taler altid direkte til sit publikum og han har altid nogle ret interessante pointer i ærmet. Her får du tre kendte citater fra Frank Underwood, som jeg synes er særligt gode, når vi tænker dem ind i en moderne digital marketingkontekst og de udfordringer der her følger med.

Bonus – Som en lille ekstra bonus har jeg smidt en interessant video ind i slutningen af indlægget med et foredrag med Kevin Specey, der bl.a. taler om Netflix’ revolutionerende brug af BIG DATA.

Udfordring 1 – Det har aldrig været sværere at trænge igennem støjen på nettet. Men Frank Underwood har en løsning:

 

“Power is a lot like real estate. It’s all about location, location, location. The closer you are to the source, the higher your property value”

Mød dine kunder hvor de er og kommunikér med dem i øjenhøjde. Med andre ord skal vi kunne kommunikere med vores publikum og tale i et sprog de forstår.

Tip – Adobtér din målgruppes sprog. Se hvilke ord og vendinger målgruppen benytter med værktøjet StoryBase her.

Udfordring 2 – Kun de færreste stoler på hvad en virksomhed siger. Igen har Frank Underwood et godt råd:

 

“There’s no better way to overpower a trickle of doubt than with a flood of naked truth.”

Selvom Frank Underwood er kendt for både at lyve og bedrage, er det at fortælle sandheden et bærende element i al transparent kommunikation. En måde at blive bedre til det på i praksis er at bygge relationer op ved på sandfærdig vis at være hjælpsom frem for at forsøge at hype og oversælge din virksomheds ydelser.

Tip – Dine kunder har masser af spørgsmål. Du kan hjælpe dem med at svare på dem på en så sandfærdig vis som muligt. Denne filosofi har New York Times kaldt for en Revolutionary Marketing Strategy og dette grundprincip er også vores flagship feature i StoryBase.

Udfordring 3: Betalt annoncering er både dyrt, meget støjende og har ofte kun en kortsigtet effekt. Her slår Frank Underwood sømmet i med følgende citat:

 

“Money is the Mc-mansion in Sarasota that starts falling apart after 10 years. Power is the old stone building that stands for centuries. I cannot respect someone who doesn’t see the difference.”

Det er slut med de kortsigtede marketingløsninger, hvor vi betaler alt for mange penge for betalt annoncering, der kun bliver dyre og dyre for hver dag. Det er en langsigtet investering i Earned og Owned media der skal til for at gøre sig fortjent til de engagerede kunder, annoncering ikke kan købe.

Tip – Virksomheder kan spare millioner af kroner i markedsføringen ved at transformere sine online aktiviteter over i discipliner som SEO, herunder Content Marketing og andre former for earned og owned media. Det tager tid at bygge relationer op, men på den lange bane kan du spare på udgifterne til fx AdWords-annoncering og samtidigt vinde endnu flere kunders hjerter.

Bonus – Spændende Keynote med Kevin Spacey om hvordan Netflix’ brug af BIG DATA har ændret en hel TV-branche for altid:

 

God fornøjelse med House of Cards (og med din digitale markedsføring 🙂

Torbjørn

PS.: Få et forspring og se vores omfattende analyse af 5,5 milliarder danske søgninger som vi offentliggør i på tirsdag.


Ingen kommentarer

Tilføj en kommentar