Hvad er SEO?

SEO er det arbejde, der skal udføres, for at din hjemmeside bliver fundet øverst i søgemaskinerne. SEO kaldes også Search Engine Optimization – på dansk betyder det søgemaskineoptimering. SEO er en disciplin, som handler om at lave søgemaskineoptimering på baggrund af søgeordsanalyser, tekstforfatning og teknisk optimering. Dertil kommer fokus på gode brugeroplevelser, omtaler og links der peger på din hjemmeside. Du finder her svaret på, hvad SEO er og hvad SEO betyder. Derudover gennemgår vi SEO-pyramiden, som med sine 4 lag illustrerer, hvordan og hvilke niveauer, du skal medtænke i en god og kontinuerlig SEO-strategi.

Af Louise Wilhelmsen, senest opdateret 27. oktober 2017.

Definitionen på SEO / Søgemaskineoptimering er altså, at det er en metode til at sikre, at du har den strategi, der giver de bedste betingelser for at opnå stor synlighed i Google på et bredt sæt af søgeord, som dine potentielle kunder bruger i søgemaskiner som Google. Læs med herunder for flere facts om SEO, herunder også et par mini-guides, anbefalinger til SEO-værktøjer og tips

Hvad betyder SEO?

Search Engine Optimization betyder på dansk søgemaskineoptimering. Men kært barn har mange navne, så også betegnelserne søgeoptimering, SEO optimering samt søgeordsoptimering bruges i flæng på dansk om SEO. Betydningen er den samme; nemlig at optimere din hjemmeside og dit indhold bedst muligt, så du står stærkere i Google og de øvrige søgemaskiner.

SEO har stor betydning for din synlighed i Google, så kort kan man svare, at SEO betyder ALT for dine muligheder for at klare dig godt i et stærkt felt af konkurrerende hjemmesider i Googles søgeresultater:

SEO betyder alt for din Google ranking

Et grundigt arbejde med SEO optimering har en afgørende betydning for, om din hjemmeside får synlige Google placeringer på de søgeudtryk, som din målgruppe bruger i søgemaskinerne.

SEO-pyramide i 4 lag: Sådan laver du en SEO-strategi, der giver top-placeringer i Google

Får at opnå gode Google-placeringer er der 4 områder, som er vigtige at medtænke i din SEO-strategi:

  • Teknik
  • Søgeadfærd
  • Indhold
  • Links

Disse 4 trin kan opstilles i en SEO-pyramide. Klik på videoen herover for at høre Torbjørn gennemgå SEO-pyramidens 4 lag. Du kan også læse mere om SEO-pyramidens trin herunder.

Teknisk SEO

Det tekniske fundament på din hjemmeside skal være i orden: Google skal problemfrit og uhindret kunne finde, crawle, forstå og indeksere dit content, hvad enten det gælder tekster, videoer, billeder, pdf’er eller lignende.

Google sender sin GoogleBot forbi din hjemmeside, og crawler sitet ved at følge de links, som den finder på sin vej. Ved crawlingen tager Google en kopi af hjemmesidens kodning og tekster og gemmer i sin database. Dette crawl hjælper Google med at forstå din hjemmesides indhold og den hierarkiske struktur.

Teknisk SEO er at sørge for, at Google har de mest optimale muligheder for at læse, forstå og indeksere dit indhold.

SEO-TIP: Hvordan laver man en hjemmeside med de bedste tekniske forudsætninger for at få gode Google rankings? To af de mest populære og SEO-venlige cms-systemer er WordPress og Joomla. Til begge systemer findes der en række plugins, som giver mulighed for eksempelvis at kunne tilføje unikke sidetitler og metabeskrivelser, hvilket er helt essentielt for at kunne lave SEO. Hvad enten du har en hjemmeside, en blog, en webshop eller noget helt fjerde, så kig dig godt for, når du skal vælge dit tekniske fundament.

Tekniske SEO-værktøjer og tjeklister

Der findes en række tekniske SEO-værktøjer, som kan hjælpe dig med at finde frem til fejl og problemer på din hjemmeside. Til at starte med vil vi anbefale, at du tilknytter Google Search Console til dit domæne. Værktøjet er gratis og giver dig et direkte indblik i, hvordan Google ser din hjemmeside. Og støder Google på fejl, problemer og tekniske optimeringsmuligheder via deres crawls, så får du besked om dette direkte i din Search Console. Det giver et godt fingerpeg om, hvordan din hjemmeside klarer sig rent SEO-teknisk i Googles øjne.

Google har opsat en række tekniske retningslinjer, som dit cms skal overholde. Vi har lavet en teknisk SEO-tjekliste, som samler op på disse retningslinjer. Du kan downloade den lige her.

Hvis du ikke selv er SEO-teknikker, vil vi stærkt anbefale, at du får hjælp af en teknisk SEO-specialist, som kan gennemgå din hjemmeside for eventuelle fejl og mangler. Vi hjælper dig gerne godt i gang med en teknisk SEO-analyse og rådgivning i forhold til at få styrket dit tekniske SEO-fundament. Vi kan også rådgive dig i dit valg af cms.

Søgeadfærd: Forstå din målgruppe gennem keywords og søgeord

Du kan ikke lave SEO på dit indhold eller udvikle nyt content, uden at du kender din målgruppes søgeadfærd. Eller, det kan du godt, men risikoen for at din tekstforfatter bruger tid og penge på at lave indhold, som målgruppen ikke efterspørger, er simpelthen for stor. Derfor er det helt fundamentalt for din SEO-strategi, at du forstår dine kunder. Hvad drømmer de om? Hvad er deres bekymringer? Hvilke spørgsmål og behov har de? Når du kender svarene på disse spørgsmål, så forstår du også din målgruppe så godt, at du nu kan lægge en SEO-strategi for, hvordan du får præsenteret dine produkter og services, så de netop fremstår som svarene på din målgruppes behov.

Keywords og søgeord: sådan lærer du din målgruppes søgeadfærd at kende

Hver gang man foretager en søgning i Google, så gemmer Google denne søgning i en database. Disse søgninger går under forskellige termer inden for SEO-branchen, fx:

  • Keywords
  • Søgeord
  • Søgeudtryk
  • SEO keywords
  • Google søgeord
  • Søgefraser
  • Søgetermer

Den søgeadfærd, som din målgruppe udviser i Google, er den du skal finde frem til. Det kan du gøre via en søgeordsanalyse. Søgeordsanalysen bør være fundamentet for dit SEO-arbejde, da det er her, du finder inspiration til at lave nyt content og optimere dit allerede eksisterende content, så det i højere grad matcher det, som din målgruppe efterspørger og søger efter i søgemaskinerne.

Søgeordsanalyse: Sådan laver du en søgeordsanalyse

Følg denne mini-guide til, hvordan du laver en søgeordsanalyse af din målgruppes søgeadfærd i Google. Du skal følge 4 steps, der indeholder 3 forskellige SEO-værktøjer:

  1. Lav en brainstorm over hvordan du tror, dine kunder googler efter dine services og produkter
  2. Har du kørt AdWords-kampagner, så kig i statistikken over hvilke søgeord og long-tail søgeudtryk der har trukket klik og konverteringer i dine kampagner.
  3. Tjek Search Console og se, hvilke søgeord som din hjemmeside har fået organiske besøg på og ikke mindst hvilke søgeord, som har givet eksponeringer til din hjemmeside.
  4. Brug eksterne søgeordsværktøjer som giver et endnu bredere indblik i søgeudtryk, som din hjemmeside endnu ikke er synlig på.

Den store SEO-øvelse er nu at få grupperet dine søgeord, så du får overblik over hvilke af dine allerede eksisterende landingssider, du skal optimere på. Og hvilket nyt content du skal udvikle for at blive synlig i Google på de søgeudtryk, du endnu ikke har content der matcher. Det nye content kan fx være artikler, blogindlæg, videoer, toplister, guides, eller produkttekster.

Søgeordsværktøjer – tips og anbefalinger

Her er 4 forslag til de bedste søgeordsværktøjer, som du kan bruge i dit SEO-arbejde:

    1. Der findes en række gode SEO-værktøjer til søgeordsanalyser. Google har fx sin Keyword planner, som især fungerer godt, hvis du er betalende AdWords-kunde.
    2. Et mere brugervenligt værktøj er vores eget søgeordsværktøj StoryBase, som hurtigt og overskueligt giver dig et overblik over, hvordan din målgruppe søger i Google efter emner og spørgsmål, som dine produkter og ydelser er svaret på.I StoryBase kan du hurtigt få overblik over demografi, søgeudtryk som enkelte søgeord og long-tail-søgeord – og mest interessant de spørgsmål, som hver dag bliver googlet:

Sådan kan søgeordsværktøj styrke dit SEO-arbejde

  1. Google Analytics: Du kan tilknytte din AdWords-konto til Google Analytics. Når du har gjort det, kan du i Google Analytics se et overblik over, hvilke søgeudtryk som har drevet trafik og konverteringer. Data fra AdWords giver især et godt indblik i optimeringspotentiale for lavthængende long-tail frugter.
  2. I Googles Search Console kan du se et overblik over, hvilke søgeudtryk – både enkelte søgeord samt long-tail søgeudtryk – som du får organisk trafik og eksponeringer på. Et hurtigt kig i Search Console vil hurtigt kunne vise dig muligheder for at plukke lavthængende frugter; nemlig hvilke søgeudtryk får du allerede trafik og eksponeringer på. Ofte vil en lang række muligheder for SEO-optimeringer i forhold til long-tail her blive åbenbaret. Når du allerede er synlig eller får trafik på disse søgeudtryk, så skal der ofte kun nogle få tekstmæssige justeringer til for at øge dine Google placeringer og dermed opnå større synlighed i søgemaskinerne.
SEO-TIP: Du kan vælge at prioritere dit SEO-fokus efter dine søgeudtryks gennemsnitlige månedlige søgevolumen. Sælger du hættetrøjer kan flg. 3 søgeudtryk fx være relevante at være synlig på i Google: hoodies, hættetrøjer, sweatshirt med hætte.

Med værktøjet SearchVolume.io kan du nemt se, hvilket søgeudtryk, der har den største gennemsnitlige månedlige søgevolumen – og dermed hvilket søgeudtryk der potentielt kan give mest mulig organisk trafik:

Hvilke søgeord skal du SEO-optimere med?

Indhold – eller content på ægte bureau-sprog 😛

Det tredje lag i SEO-pyramiden er dit indhold – eller content. Dit content er dine produkter og produktbeskrivelser, dine videoer som du embedder på dine landingssider, dine billeder, dine guides, dine artikler, toplister, blogposts m.v.

Content er fundamentet for den SEO-optimering, som du bør arbejde med. Når du har kortlagt, hvordan din målgruppe søger, så kan du begynde at lave en SEO-baseret content plan over indhold og temaer, som din målgruppe rent faktisk efterspørger i Google.

SEO-TIP: Udvælg 3-5 af dine eksisterende landingssider som du optimerer i forhold til indsigterne i din søgeordsanalyse. Det kan fx være forsiden, artikler, blogindlæg eller produkttekster.

Udvælg dernæst 5 emner/temaer til 5 nye landingssider. Det kan fx være et blogindlæg, en artikel, en guide eller en top-10 liste eller en faq, som handler om dine produkter. Start eksempelvis med at besvare de spørgsmål, som din målgruppe stiller om de emner, som din service eller produkter kan hjælpe med. Brug fx StoryBase til at finde disse spørgsmål.

Hvis du synes, det kan være svært at komme ordentlig i gang, eller vil du bare gerne sikre, at den søgeordsanalyse, som du selv har lavet, er det bedste fundament for dit SEO-arbejde og din content plan, så tag fx på SEO-kursus eller søg hjælp hos et SEO bureau eller SEO specialist. Sådan sikrer du, at du kommer igennem SEO-pyramidens vigtige lag. Vi hjælper dig selvfølgelig gerne godt i gang med din SEO.

Links og linkbuilding

Links er det fjerde og sidste trin i SEO-pyramiden. Links, der peger på din hjemmeside, giver dig popularitet. Og links er derfor en af de rankingfaktorer, som Google kigger på, når dine Google placeringer tildeles. Kort sagt: Jo bedre links der peger på din hjemmeside, jo bedre er dine chancer for gode Google rankings. Men, hvilke links er gode?

De bedste links er dem, som brugerne rent faktisk klikker på. For når en bruger har klikket sig ind på din side, så kan Google vurdere, om brugerne har en god oplevelse på siden. Blandt andet kigger Google på, hvor lang tid dine brugere bliver på din side, om de ser dine videoer, om de klikker rundt, skriver sig på et nyhedsbrev, tilmelder sig et kursus, foretager et køb eller på anden måde konverterer.

Disse positive signaler fra links opfanger Google, og links bliver dermed en rankingfaktor. Derfor bør en disciplin som linkbuilding altid være en vigtig del af din SEO-strategi.

Hvad er linkbuilding? Og hvordan kommer du i gang?

Linkbuilding er at udvikle en strategi for, hvordan du får links der peger på din hjemmeside og dit content. Du kan fx sørge for at huske at dele dit indhold på sociale medier, markedsføre det gennem nyhedsbreve og lignende.

I Googles Search Console kan du se, hvilke domæner der linker til din hjemmeside. Der findes også en række forskellige tools, som kan vise dig, hvem der linker til dine konkurrenter. En indsigt i dine konkurrenters backlinks kan ofte være et godt sted at hente inspiration til din link-strategi.

SEO for begyndere og for øvede, der savner lidt ekstra inputs til SEO-strategien

Søger du efter mere viden om SEO – eller er du i tvivl om, hvor du skal begynde? Tilmeld dig vores nyhedsbrev – her hjælper vi dig godt i gang med at prioritere i opgaverne og giver dig masser af inspiration til at komme i gang med at lave godt indhold til din hjemmeside og andre online-kanaler. Her er tips og tricks om SEO for begyndere, men også tools og tips for de mere erfarne.

Nyhedsbrevet er også den første kanal, hvor vi annoncerer vores populære morgenbriefs om SEO-relaterede emner – det er gratis at deltage 😉


Ingen kommentarer

Tilføj en kommentar