Links kommer ikke af sig selv

Af Torbjørn Flensted, senest opdateret 3. juni 2016.

Her er tre gode råd til at få dig i gang med linkbuilding — Indlægget er skrevet af SEO eksperten Henrik Bondtofte, der er manden bag det nye koncept linkklubben.dk, hvor du som medlem får udførlig gør-det-selv-vejledning til din linkbuilding.

Jeg giver hermed ordet til Henrik:

Hvis du ved bare en smule om SEO, så ved du også at links p.t. er den vigtigste faktor, for gode placeringer i søgeresultaterne og at de altid har været det. Det kommer sandsynligvis til at ændre sig lidt ude i fremtiden, men som det er nu, er der intet vigtigere end gode og relevante links, hvis du arbejder på at forbedre dine placeringer.
Du har i årevis fået tudet ørerne fulde om, at du skal lave linkværdigt indhold, for så links vil komme strømmende til dit website. Det er hvad Google fortæller dig i deres retningslinjer. Samtidig er det samme, som dem som lever af at sælge content marketing siger, men det er en stor fed løgn eller i hvert fald en voldsom fordrejning af sandheden.

Indhold skal markedsføres
Alt indhold markedsføres! Uden markedsføring af indhold ser ingen det, og hvis der ikke er nogen, der ser dit indhold, er der heller ikke nogen, der linker til det – hvordan skulle de kunne det?

Hvis du ikke i forvejen har gode placeringer på søgeord, der dikterer søgeforespørgsler for din branche, er der ingen der finder dit indhold igennem de organiske resultater, medmindre de søger meget specifikt, hvilket de færreste gør. Det betyder også, at det for et nyt website, kan være rigtig svært at få promoveret deres indhold, i hvert fald igennem Google.

For at få medvind i de organiske resultater er vi derfor nødt til at få vist vores indhold, vist det til nogen kan være interesserede i at linke til det. Her kan vi bruge de sociale medier, nyhedsbrevslister og alskens forskellige annonceringsmuligheder.

Men hvor mange af dine læsere er egentlig websiteredaktører?
I mange brancher, vil man dog stadig have problemer med at skaffe links, selvom man promoverer sit indhold. Hvor mange af dine læsere tror du reelt set er websiteredaktører? I nogle brancher som eksempelvis modebranchen eller online markedsføringsbranchen vil det være mange, men for langt de fleste brancher, vil læsere af dit indhold ikke nødvendigvis være hjemmesideejere, så selvom de synes dit indhold er godt, har de ikke noget sted at linke til dig fra.

De anbefaler dig sandsynligvis på de sociale medier i stedet
Det kan være, at de vælger at anbefale dit indhold på de sociale medier, og det er selvfølgelig rigtig fint, det bidrager bare ikke til dine rankings. Google er desværre stadig ikke i stand til at bruge anbefalinger fra Sociale Medier, da der er så store dele af de sociale medier, som de ikke har mulighed for at crawle. Det betyder, at kan de ikke få valid data, og derfor ikke kan bruge disse signaler til at vurdere vigtigheden eller populariteten af en hjemmeside, som de kan med traditionelle indgående links.

Spredningen er stadig vigtig – Kan give links og omtale generelt
Omvendt kan bedre spredning af dit indhold gøre, at dit indhold rent faktisk havner foran en, der driver egen blog eller website, som har lyst til at linke, men her er vi ude i en følgevirkning, der er meget svær at kalkulere med.

Det kan altså virkelig være op af bakke at få nye indgående links til sit website og indhold, især hvis man ikke i forvejen er en autoritet, da man måske lige er startet op med nyt website. Men der er de links, som du selv kan gå ud og skaffe, som kan give dig en flyvende start i søgeresultaterne. Disse links kan være med til at få vist dit indhold højere oppe i søgeresultaterne, hvilket ikke overraskende betyder, at der kommer flere besøgende til dit website og dermed besøgende, der kan læse dit linkværkdige indhold. Du får altså mere eksponering og større chance for at en bruger, der har adgang til et website, finder dit indhold. Nu flere eksponeringer vi kan få, nu større er chancen for links, så længe indholdet naturligvis rent faktisk er linkværdigt.

Det er i realiteten en ekstremt selvforstærkende faktor at have gode placeringer i søgeresultaterne, kontinuerlig eksponering øger markant chancen for naturlige indgående links til dit indhold. Brugere har også en større tiltro, til de websites der formår at ligge højt i Google.  Derfor er chancen igen endnu højere for at de vælger at linke, da langt de fleste helst linker til noget troværdigt.

Men hvad nu hvis folk ikke linker alligevel? ……. Her er tre gode råd til at få dig i gang med linkbuilding og selv rykke ved dine placeringer.

1 — Hvem snakker om dig?
Det kan være du, din virksomhed eller en af jeres produkter eller ydelser allerede er blevet nævnt flere gange rundt omkring på Internettet, hvor der ikke samtidig linkes. Dette kaldes i SEO-sprog for en ”mention”. En mention er ligesom et link, en anderkendelse, desværre pålægger Google ikke megen værdi til mentions.  De følger dem dog som almindelige links, hvis de er formateret sådan, også selvom det ikke er som et aktivt link.

Eksempelvis nævner jeg her SEO.dk, der er intet link, men Google ved godt, det er et link, og de vil følge det, men værdien de pålægger det, er som sagt meget mindre, end hvis det var aktivt. Derfor kan det være en meget givtig øvelse at scanne Google for dit domænenavn eller virksomhedsnavn, for at finde folk der omtaler, men som gør det uden at linke. Finder du en sådan mulighed, bør du række ud til webmasteren og bede om at få et aktivt link i stedet for blot en benævnelse. Man kommer rigtig langt ved også at takke webmasteren for at vedkommende nævner en.

Du kan bruge Google Alerts, Mention.net eller BuzzSumo til at holde øje med, hvem der snakker om dig – men du kan også blot søge direkte i Googles søgefelt. Fordelen ved værktøjerne er, at de finder alle nye benævnelser, så du ikke manuelt behøves at søge løbende.

2 — Konkurrenternes fælles links
En af de nemmeste måder at finde linkmuligheder på, er ved at kigge på dine konkurrenters linkprofiler for på den måde at se hvilke links, dine konkurrenter har.

Dine konkurrenter er de sider, der ranker over dig i søgeresultaterne og ikke nødvendigvis dine største konkurrenter i den virkelige verden. De sider, der ranker over dig, kan du lære noget af. Lav derfor nogle søgninger på dine vigtigste søgeord og noter dig de sider, der ranker på flere af dem.

Tag nu et kig på deres linkprofil med et værktøj som ahrefs.com eller brug det dyrere og langt bedre Link Research Tools til formålet. Du kan i sagens natur, bruge alle backlink-værktøjer til det, nogle er blot bedre end andre.

Det du leder efter, er sider, der går igen hos flere af dine konkurrenter. Det vil sige, sider der linker til flere af dine konkurrenter, men som ikke linker til dig. Her er der en rigtig god chance for, at du falder over nogle branchekataloger, anbefalingssider eller andet, der lister flere spillere inden for dit fag. Netop fordi de lister flere, er chancen meget stor for, at de også er interesseret i at liste dit website. Det kan være, at de bare ikke er bekendt med din virksomhed og dit website – det kan være, at artiklen er flere år gammel, ikke desto mindre, er det en gylden og nem linkmulighed. Et værktøj som Linkresearch Tools kan klare hele processen for dig, med deres rapportfunktion, Common Backlink Tools.

3 — Kataloger, virksomhedssider, opslagssider og profilsider
Der findes et hav af linkmuligheder, det gælder bare om at vide, hvor man skal kigge. For et par år siden var sådan noget som linkkataloger meget brugbare i arbejdet med at skaffe links. Dengang virkede links fra disse typer af sider rigtig godt, hvor de i dag, stort set ikke giver nogen nævneværdig værdi.

Der er dog stadig en række kataloger, der virker, som du bør være på. Et par af disse er Dmoz.org, danskelinks.dk, BOTW.org.

Der findes også en lang række forskellige virksomhedswebsites og anmeldelsessites, hvor du kan oprette din virksomhed, og skrive om den, samt de ydelser og produkter i tilbyder og selvfølgelig også oprette et link til Jeres website. Eksempler på dette kunne være Yelp.dk og Hotfrog.dk.

/Bondtofte

En stor tak til Henrik — Rigtig god fornøjelse med din SEO 🙂


1kommentar

Tilføj en kommentar