Maksimer julesalget med Adwords

Af Niklas, senest opdateret 6. december 2012.

For mange virksomhedsejere er det ikke kun lyden af bjældeklang, der skal høres i december – der skal ligeledes høres klang, når kasseapparaterne skyder op igen og igen.

En væsentlig del af årets omsætning skal indbringes på julesalget. Og denne handel sker ikke kun ved Den årlige folkevandring op og ned af strøget – 36% af danskerne handler online.  Og hele 64% af danskerne går på nettet for at læse om produkter, før de foretager et køb. Derfor kan online markedsføring være forskellen på succes og fiasko for din virksomhed, når kampen om julehandlen går ind.

Da mange i denne periode køber andre varer end normalt (fordi de handler til andre end dem selv), vil mange køb starte med en Google-søgning. Google AdWords er derfor ligeså vigtig for din julehandel, som mandlen er for risalamanden.

Vi vil i det nedenstående gennemgå væsentlige punkter, som du skal huske, når du gør dine AdWords-kampagner juleklar.

Bud og budgetter

Konkurrencen er i denne periode særlig hård, og hvis din annonce ikke skal ende midt på side 7, er du nødt til løbende at overvåge og justere din budgivning og budget. Det rigtige er ikke altid at byde højt – men at byde intelligent. I Google Analytics kan du ikke blot se, hvilke søgeord og annoncer som har skabt salg, men også hvilke annonceplaceringer der har skabt salg. Hvorfor byde højt for at ligge på plads nr. 1, hvis du opnår en højere omsætning og bedre investeringsafkast på plads 3?!

Annonceteksten

Som altid skal dine annoncer indeholde de unikke fordele, du tilbyder forbrugeren og som derved fortæller, hvorfor forbrugeren skal vælge at købe netop dit produkt. Hvis du tilbyder ekstra services op til jul, er det meget væsentlig at gøre opmærksom på det i dine annoncer. Det kan være dette, der gør at forbrugeren vælger at klikke på netop din annonce og træde indenfor i din butik. Det kan være budskaber som: Fri fragt, Gratis indpakning eller Byt julegaverne helt frem til 31. januar.

Generiske søgeord

Mange købscyklusser starter med en Google-søgning. I juleperioden vil en endnu større grad end normalt benytte generiske søgeord. Effekten af disse søgninger vil tit være sløret i statistikprogrammer som Google Analytics, da de ikke medfører et direkte salg. Brandsøgninger vil i Analytics have meget pænere nøgletal, og investeringsafkastet på brandkampagner vil derfor typisk være meget højere. Dog vil mange af disse brandsøgninger være initieret af indledende generiske søgninger. Derfor må de generiske søgeord ikke ignoreres i juleperioden.

Udsalgskampagner

Julen varer lige til påske – men indimellem kommer formentlig et stort udsalg, som starter umiddelbart efter nytår. Også her er der en stor omsætning at hente, og du kan allerede nu begynde at gøre dine kampagner klar, så du ikke kommer halsende ind i udsalget og mister omsætning. Forbered søgeord og annoncer og husk, at mange forbrugere her efterspørger en besparelse, hvorfor det bør tænkes ind i dine annoncetekster.

SEO.dk’s nisser kan hjælpe dig med opsætning af nye kampagner eller optimering af dine eksisterende kampagner, så de bliver klar til julehandlen.

Få styr på annoncer, budgivning og søgeord og sæt dig trygt ved dit julebord.


Ingen kommentarer

Tilføj en kommentar