Nationalmuseet får flere online gæster med Search Marketing

Af Nanna, senest opdateret 20. september 2013.

Search Marketing var for nyligt et ganske ukendt område for mig. Jeg er SEO.dk’s nyeste ansatte – og før havde jeg en ide om, at ”det der SEO”, det kun er noget for hardcore business-virksomheder.

Men der tog jeg fejl.

Lige så vel som at Search Marketing kan hjælpe med virksomheder med at lokke flere på deres hjemmesider og sælge flere produkter, så kan SEO bestemt også hjælpe organisationer, der ikke har profit som målsætning.

I fredags talte jeg med Ida Gustav. Hun er webansvarlig for Nationalmuseet. Og hun har bestemt gjort mig klogere på, hvad Search Marketing kan gøre for en kulturinstitution som Nationalmuseet.

Seo.dk har nemlig hjulpet Nationalmuseet med at sætte et såkaldt Geckoboard op for Nationalmuseet. For jer der ikke ved, hvad det er – det gjorde jeg heller ikke for få dage siden- så er det en skærm, som kan trække statistik fra blandt andet Google Analytics.

Men hvad bruger man så sådan en skærm til hos Nationalmuseet?

– Jeg vil gerne synliggøre over for resten af huset, hvor mange besøgende vi har på vores hjemmeside, og samtidigt vise at de besøgende ikke kun er der for at tjekke åbningstider. Vi har faktisk mange ”online gæster”, der som besøger vores hjemmeside for at få større historisk viden.

Geckoboardet fortæller Ida og hendes kollegaer en masse om adfærden hos de besøgende på www.natmus.dk (Nationalmuseets hjemmeside) som for eksempel, hvilke sider de besøgende kigger på, og fra hvilke indgange de besøgende komme fra.

Det har været et fedt værktøj for Ida, hvis mission er at bruge skærmen som en del af Nationalmuseets digitalstrategi. Geckoboardet skal være med til at sætte fokus på at skabe et endnu bedre indhold på natmus.dk – og dermed få flere ”online gæster”, som hun kalder dem.

Og et øget fokus på SEO har netop været med til at få flere besøgende på Nationalmuseets hjemmeside. Det fortæller Ida.

Men især synes jeg, det var interessant at høre om vigtigheden af, at en kulturinstitution som Nationalmuseet er til stede på nettet. Jeg har ikke selv tænkt på det før, men for Ida og Nationalmuseet er det en måde at nå ud til danskerne i hele landet og derigennem fremme kulturarv.

Man kan altså sige, at Search Marketing på mange måder er med til at gøre en hjemmeside til et ”onlinemuseum” for de danske ”online gæster”, der har en stor interesse for Danmarks historien. Og det er let tilgængeligt – uanset om man bor i København eller Kolding.

I kan selv se Nationalmuseets Geckoboard her. Her kan I også læse mere om Idas tanker og erfaringer med Geckoboardet.


Ingen kommentarer

Tilføj en kommentar