De 5 oftest stillede SEO-spørgsmål i 2015 var…

Af Torbjørn Flensted, senest opdateret 4. januar 2016.

SEO trends — Danskerne er super interesserede, når det gælder SEO. Og særligt de unge kvinder og mænd i alderen 18 til 35 år var dem, der i 2015 havde størst interesse i SEO-relaterede emner:

Skærmbillede 2015-12-31 kl. 11.03.01

Danmark mangler SEO-talenter — Jeg synes personligt, at det er super dejligt, at den yngre generation har den største interesse. Fordi mange af de unge mennesker vil være nogle af de talenter, der i fremtiden kommer til at arbejde med søgning, søgeadfærd og med SEO. Der er et kæmpe behov for nye talenter inden for SEO nu og i fremtiden.

Jeg har også set nærmere på de oftest stillede SEO-spørgsmål i 2015, som jeg har trukket fra StoryBase. Og så har jeg givet mit svar på dem herunder:

***

Spørgsmål 1 — Hvad er SEO?
SEO er alt det der skal gøres, for at din hjemmeside bliver fundet, når potentielle kunder søger på Google.

Spørgsmål 2 — Hvad betyder SEO?
SEO er forkortelsen for det engelske udtryk “search engine optimization”.

Spørgsmål 3 og 4 — Hvad er SEO artikler? Hvad er SEO tekster?
Det er artikler/tekster der ofte er spammet til med keywords. Dem skal du for alt i verden undgå at få lavet, da der er stor risiko for, at de vil skade din SEO i 2016. Se mere om det og andre grumme SEO-fejl her.

Spørgsmål 5 — Hvorfor SEO?
Dette spørgsmål er jeg gladest for. Det er nemlig forholdsvist sjældent, at ”hvorfor-spørgsmål” kommer så højt op på en top-liste over spørgsmål inden for et emne.

Mit svar på spørgsmålet er, at vi mennesker er søgende væsener. Og der ligger en kæmpe skat gemt i at forstå menneskers søgeadfærd (se fx SEO-hemmeligheden her). Når vi først forstår søgeadfærden, eksempelvis for vores potentielle kunder, kan du med SEO gøre din virksomhed mere synlig, når der søges. Så hvorfor SEO? Fordi du gerne vil findes, når der søges efter en virksomhed som din.

 

Jeg ønsker dig et rigtig godt SEO-år 2016 🙂

Torbjørn Flensted

PS: Står du og skal til at lægge dine 2016-SEO-planer? Så meld dig til vores nyhedsbrev og få inspiration til 2016-planlægningen i din indbakke.


4 Kommentarer
  • Michael
    Posted at 21:53h, 06 januar Svar

    Hej Torbjørn

    Sådan er det vel ikke altid med SEO artikler? Vi har fået lavet SEO artikler på Powercube.dk af en IT studeredende. Og ja, det er rigtigt, den gammeldags metode med at spamme med keywords, er for længst uddød! Men SEO artikler kan vel godt brygges fint sammen?

    De bedste hilsner
    Michael

    • Torbjørn Flensted
      Posted at 18:14h, 11 januar Svar

      Jeg tror vi er enige Michael.

      Når indkøber bestiller x tekster med merkatet “SEO-artikler” er risikoen for at få leveret skadende spamtekster høj. Alene benævnelsen “SEO-artikler” tror jeg kan være skadende, da indkøber så har nogle forventning og et billede af SEO som ikke helt matcher 2016-virkeligheden.

      Kh Torbjørn

  • Mathias Riis
    Posted at 17:35h, 10 januar Svar

    Jeg vil give dig helt ret Michael. Efterhånden ved alle godt at det kræver indhold i god kvalitet, og som er læseligt at mennesker, for at få en positivt SEO effekt.

    Alt andet end relevant kvalitetsindhold, vil ikke gave noget som helst. Og når Google yder en stigende indsats for at fjerne spamsider, vil dårlig kvalitet være direkte skadeligt på den lange bane.

Tilføj en kommentar