SEO giver bedre borgerservice i kommunerne

Af Louise, senest opdateret 5. november 2012.

Den 1. december 2012 træder loven om obligatorisk digital selvbetjening i kraft. Loven betyder, at det bliver obligatorisk for borgere at betjene sig selv digitalt på nettet.

For kommunerne betyder det, at borgerne fremover skal finde information på kommunens hjemmeside, så der kan skæres ned på henvendelser via mail, telefon og personligt fremmøde.

Der er derfor ingen tid at spilde – finder jeres borgere den kommunerelaterede information, de søger efter i søgemaskinerne?

I dette blogindlæg deler jeg ud af nogle af de erfaringer, vi har gjort, når vi har samarbejdet med kommuner.  Derfor henvender blogindlægget sig hovedsageligt til dig, der til dagligt arbejder ude i kommunerne.

 

Borgere kommer surfende fra søgemaskinerne

På baggrund af de kommunale cases vi har arbejdet med, oplever vi, at over 60% af trafikken på de kommunale hjemmeside stammer fra søgemaskinerne.

Med andre ord: over 60% af de kommunale hjemmesiders besøg stammer fra borgere, der googler sig frem til kommunerelateret information om fx at melde flytning, fornyelse af pas, opskrivning af børn til skole m.v.

Kun omkring 20% af besøgene stammer fra direkte trafik. Det vil sige, at under 20% af de kommunale hjemmesiders trafik stammer fra borgere, der taster kommunens hjemmesideadresse direkte ind i browseren.

Tallene taler for sig selv – og de er i sig selv et væsentligt argument for at lære at forstå, hvordan søgemaskinerne virker. En god SEO-strategi, der går hånd i hånd med kommunens kommunikations- eller webstrategi, er nødvendig for at levere god borgerservice.

 

Lad de kommunale webtekster afspejle borgernes søgeforespørgsler

Er din kommunes hjemmeside optimeret mod de ord og søgeudtryk, som jeres borgere benytter i søgemaskinerne?

Vi er stødt på eksempler på sider, der har været optimeret mod ordet sundhedskort.

Sundhedskortet er det, som mange (de fleste?) af os kender som sygesikringskortet. Selv om det har heddet sundhedskort siden 2007 (ifølge Wikipedia), så benyttes ordet sygesikringskort langt oftere: Et hurtigt tjek på politiken.dk viser fx, at sundhedskort er benyttet i artikler cirka 61 gange, hvor sygesikringskort derimod er benyttet over 200 gange i artikler siden 2009.

Tag et kig i jeres hjemmesides statistikprogram – hvilket af de to ord er det mest benyttede søgeudtryk blandt jeres borgere? Og imødekommer I borgernes søgeforespørgsler på hjemmesiden?

En dyberegående søgeadfærdsanalyse vil afsløre, hvilken information om fx sygesikringskortet/sundhedskortet borgerne søger efter helt præcist: Bestilling? Sygeforsikring i Europa? Uden for Europa? Mistet kort? Misbrug af kort?

Jeres borgere har en helt særlig søgeadfærd, og når I kender den, vil I kunne give en bedre service på nettet, fordi borgerne netop finder, hvad de søger efter.

Ring på 70 26 66 50 eller send os en mail, hvis vi skal hjælpe dig med at kortlægge jeres borgeres søgeadfærd. Du kan også klikke her og bestille en opringning.

 

En god webtekst taler til borgerne – og til søgemaskinerne

De fleste kommuner har sikkert undervist centrale webredaktører og lokalredaktører i god formidling på nettet. Vi har ofte set, at denne formidling udelukkende har været målrettet borgeren – uden hensyntagen til hvordan søgemaskinerne virker.

Men hvad er en god webtekst værd, hvis borgerne aldrig ser teksten? Søgemaskinerne sender ikke borgerne hen til de rette sider, hvis søgemaskinerne ikke ved, at siden om fx sygesikringskort eksisterer.

En god og velskrevet webtekst imødekommer først og fremmest borgerne, men den tager også højde for, hvordan søgemaskinerne fungerer. SEO for kommunens webredaktører og lokalredaktører er ikke et spørgsmål om teknik. Søgemaskineoptimering handler i høj grad om formidling – blot med to målgrupper for øje: borgerne og søgemaskinerne.

Derfor er SEO oplagt at medtænke i en kommunes nuværende webstrategi.

 

Kan dine borgere finde den information, de søger efter?

Er din kommune klar til den første bølge af serviceområder, der bliver obligatorisk selvbetjening på?

Tjekliste:

  • Hvor kommer vores borgere surfende fra?
  • Hvad søger de information om?
  • Hvilke ord og søgeudtryk benytter de i søgemaskinerne?
  • Er vores sider optimerede i forhold til borgerne?
  • Er vores sider optimeret i forhold til søgemaskinerne?

Vi har en god forståelse for, hvordan kommuner (og borgere) kan få stor gavn af de forskellige SEO-discipliner, så ring til os på 70 26 66 50 og lad os få en snak om, hvordan vi kan hjælpe jer med at klarlægge jeres borgeres søgeadfærd, så I er parate til at højne den gode borgerservice online.


Ingen kommentarer

Tilføj en kommentar