Dansk Søgeordsværktøj med millioner af long tail søgeord til SEO

Vidste du, at StoryBase er et fantastisk alternativ til Googles søgeordsværktøj Keyword Planner? Du får nemlig let adgang til de long til søgeord Google skjuler. Og bedst af alt: StoryBase er genialt til søgeordsanalyse på dansk!

StoryBase søgeordsværktøj
Af Torbjørn Flensted, senest opdateret 4. maj 2017.

Indhold — Guide til StoryBase:

Bonus: Du kan prøve StoryBase gratis i 30 dage her.

 

Hvorfor bruge StoryBase?

Her kan du læse nogle af grundende til, hvorfor mere end 5.000 mennesker fra hele verden er begejstrede for StoryBase:

Thomas Rosenstand: “Jeg tabte nærmest kaffen, da jeg første gang kiggede på, hvad det er muligt at grave ud af data med StoryBase. Dernæst fik jeg en smule røde ører, for det føles næsten som at kigge ind i pigernes omklædningsrum – så tæt kommer du på, hvad folk skriver i søgefeltet på Google m.fl.! Det er ganske enkelt et must have i arbejdet med søgemaskineoptimering”.
Henrik Bondtofte: “StoryBase er et fantastisk værktøj, især efter Googles lancering af deres opdaterede algoritme, Hummingbird. Google er blevet langt mere intelligent og er blevet meget bedre til at forstå sprog og sproglige sammenhænge. Det har helt konkret betydet, at vi nu, som SEO-folk, er nødt til at forstå vores kunders hensigter bag deres søgninger og prøve at matche disse frem for specifikke søgeord. Til dette er Storybase et uundværligt værktøj”.

Se mange flere tweets og testimonials her.

 

Indtast søgeord og se hvad målgruppen efterspørger

Forestil dig, at du skriver på en artikel om solen og vores solsystem. Før du påbegynder skrivearbejdet er det vigtigt, at finde ud af, hvad målgruppen for artiklen vil vide om emnet. Så jeg starter med at indtaste ordet solen i søgefeltet i StoryBase. Med det samme får du et overblik over alders- og kønsfordeling (på dem der søger i Google på solen), hvilke spørgsmål der stilles oftest til emnet samt hvilke fraser der søges mest på. Sidst, men ikke mindst får du også et overblik over relaterede emner målgruppen også er interesseret i:

Indtast søgeord i StoryBase

 

Svar på dine kunders spørgsmål

Det kan lyde utroligt banalt (og det er det også): Dine potentielle kunder har en masse spørgsmål som de vil have besvaret. Vær den autoritet inden for dit felt, der i tekst og i videoer besvarer alle spørgsmålene. Så er du godt på vej til at få succes med din SEO, din content marketing og din forretning. Og med StoryBase har du adgang til verdens største spørgsmålsdatabase.

I sektionen Questions ser du alle de spørgsmål danskerne stiller til mars:

Se hvilke spørgsmål målgruppen stiller

 

Voice Search — hvorfor taste, når du kan tale

Her i Danmark vil de færreste tro, at stemmestyret søgning med eksempelvis Siri bliver det helt store hit i fremtiden. Men det er blot et spørgsmål om tid før, at det kommer til at fungere super godt på dansk.

I USA vil Voice Search formentlig udgøre mere end 25% af al søgning i Google inden for de næste 6 til 12 måneder. Og når snakken i USA går på Voice Search er der flere autoriteter på området der nævner StoryBase som et af værktøjerne du kan bruge i arbejdet med SEO og Voice Search. Det er nemlig sådan, at når folk søger med stemmen, stiller vi ofte spørgsmål som eksempelvis ”hvordan laver man pandekager?”

Læs også Essential voice search strategies for 2017.

 

Rank Zero — Det er federe at ligge #0 end #1 i Google

Se lige her, hvordan SEO eksperten Thomas Rosenstands hjemmeside concept-i.dk ligger over 1-pladsen i Google på søgningen Hvad er SEO? med sit svar på spørgsmålet samt et billede placeret i en fremhævet svarboks (Rich Snippet):

Rank Zero - Hvad er SEO?

Google udvælger det bedste svar på spørgsmål fra en af siderne bag søgeresultaterne placeret på den første side 1 i Google. Du kan med andre ord godt ligge på 10-pladsen og samtidigt være den, der bliver fremhævet med dit svar på placering #0 i en en fremhævet svarboks.

Bonus: Snart afslører jeg ”kunsten at besvare spørgsmål”. Skriv dig på vores mailingliste og få besked når den udkommer.

 

Find long tail keywords

Under Phrases ser du listen over alle søgeord for din søgning i StoryBase. I kolonnen til højre ser du Searches, der er det gennemsnitlige antal søgninger i Google baseret på 12 måneder:

Phrases: Find Long tail søgeord

 

LSI søgeord — det nye sort i SEO

At gentage søgeord i teksten — igen-og-igen-og-igen — er no-go i SEO. Derimod er synonymer, relaterede søgeord/emner og såkaldte LSI søgeord (også kaldt for Proof Keywords), hvad der får Google til at kaste sit stjernestøv på dine tekster.

Forestil dig, at du har en gavebutik på nettet og at du derfor gerne vil ligge i toppen af Google på eksempelvis julegaver til ham. Her ville et forældet SEO-råd være, at du skal indsætte julegaver til ham flere forskellige steder i din tekst, så du rammer en Keyword Density (på dansk søgeordstæthed) på eksempelvis 5%. Men den form for SEO bliver alt for spam-agtigt, så i stedet ser Google nærmere på brugen af såkaldte LSI-keywords i din tekst.

Hvad er LSI-søgeord?

LSI-søgeord er ord, der ofte eller altid er forbundne i relation til et specifikt emne. LSI betyder Latent Semantic Indexing og er en betegnelse for den metode Google bruger til at forstå hvilke emner, der er relaterede til hinanden. Lad mig komme med et par eksempler:

Det vil være yderst mærkeligt, hvis ordet fugt ikke anvendes i en artikel om skimmelsvamp. Eller at Google ikke nævnes i en artikel om søgemaskineoptimering.

Så i stedet for at spamme din tekst til med det samme søgeord igen og igen, så fokusér på at lade relaterede ord og emner være bestemmende for din teksts struktur, afsnit og de sider du linker ud til.

Du kan finde relaterede LSI-søgeord i StoryBase under Related:

Find relaterede LSI-søgeord med Related

 

Related i StoryBase er baseret på avanceret semantisk analyse af mere end 5 milliarder danske Google-søgninger. Her inddrages blandt andet LSI-keywords (Latent Semantisk index) og data om hvilke ord og emner konkurrerende sider i toppen af Google også ranker på. StoryBase giver en super god indikation på hvilke ord og emner, der vil ”bevise” at du har en god og fyldestgørende tekst. Se lidt mere om Related i denne video:

 

Se hvem der søger i Google

Som det eneste keyword research tool i verden, kan StoryBase løfte lidt af sløret for, hvem der søger på søgeordene. Vi har indsamlet demografiske data for cirka 5% af de mere end 5 milliarder søgeord vi har i databassen. I praksis kan du se køns- og aldersfordeling på dine keywords:
Se alders- og kønsfordeling med Search Demographics

 

Saml’ dine søgeord i lister

Du kan nemt markere og gemme dine søgeord eller spørgsmål på lister, så du har samling på din research. Du gør således:

Gem dine søgeord i lister

 

Eksportér data til Excel

For dig, der vil eksportere data, har vi lavet en simpel export-funktion, som du finder via tandhjulet ved søgefeltet:
eksport keywords til Excel

 

Lav en markedsanalyse med ét klik

Jeg har i eksemplet du nu skal se, snydt lidt hjemmefra, og researchet mig frem til dækkende emneord som er vigtige for markedet for kosmetik. Det vil sige, at jeg har identificeret nogle hundrede ord som omfatter kendte brands samt kosmetik-relaterede emner.

Jeg søger på alle disse kosmetik-emner i StoryBase på én gang med funktionen Combined search, som du finder via det ille tandhjul ved søgefeltet:
Søgeordsanalyse med et klik

 

StoryBase Hacks

Når du foretager keyword research i StoryBase kan du ekskludere ord, søge på flere ord samt indsætte wildcards:

  • Hvis du fx søger på ”golf” og vil udelukke bilen af samme navn, kan du indsætte et minustegn foran -wolkswagen og -vw.
  • Søg på flere emner ved at indsætte OR mellem dine emneord, eller ved at benytte funktionen Conbined search. Du kan fx søge på ”æblekage OR æbletærte” og derved få resultater for begge emner inkluderet.
  • Wildcards* gør det muligt at få endnu flere søgeord inkluderet. Søger du eksempelvis på søgemaskine* inkluderes fraser indeholdende eksempelvis søgemaskiner og søgemaskineoptimering med flere.

 

Alternativ til Google Keyword Planner

Vidste du, at Google skjuler en masse søgeord i deres værktøj til søgeordsplanlægning? Forklaringen på det er, at Googles keyword tool er designet til søgeordsanalyse, når du skal købe og byde på søgeord i dine AdWords-kampagner.

I praksis favoriserer AdWords de søgeord som ligger tæt på købet og den sidste del af kunderejsen. Det er typisk her konkurrencen på ordene i AdWords (og SEO) er hårdest. Og dermed også her Google tjener mest per klik.

Men hvad med de tidligere faser i kunderejsen? Her hvor forbrugeren stiller spørgsmål, foretager research og sammenligner udbydere af den vare de vil købe? Her er det straks meget mere kompliceret og tidskrævende at få disse indsigter trukket ud af Googles Keyword planner. Du skal være en haj til data, mestre dine Excel-ark og kende til metoder som scraping af Googles suggest osv. for at nå frem til brugbare long tail søgeord. Og selvom du er en haj, tager det laaang tid.

Med StoryBase har vi over de seneste år trukket søgeordsdata fra mere end hundrede datakilder og åbne API’er (heriblandt Facebook, Google, Bing, Twitter, Wikipedia med flere), og kan derfor give dig lynhurtig adgang til en masse long tail keywords, populære søgeord og spørgsmålsdata.

Vi skjuler med andre ord ikke de søgeord og fraser, der knytter sig til de tidlige faser af kunderejsen. Det er netop i de tidligere faser af kunderejsen, at konkurrencen i SEO og på Google typisk er den laveste og her du kan fange forbrugerne tidligt. Og det er også her du kan vækste de organiske besøg fra Google markant (se her, hvordan vi har hjulpet med at gøre Arlas digitale kogebog mere populær).

 

Bonus: Du kan prøve StoryBase gratis i 30 dage her.

 

Jeg er ret så vild med søgeordsanalyse i al almindelighed — og med denne StoryBase bliver keyword research sjovere og hurtigere at udføre. Og bedst af alt, virker det på danske søgeord og kan give dig er forspring i kampen om topplaceringer i fremtiden på Google.

Rigtig god fornøjelse med din SEO 😉

/Flensted

PS.: Se også vores gratis Keyword Search Volume Tool)


1kommentar
  • Jakob
    Posted at 14:37h, 24 april Svar

    Tak for en super god og informativ artikel. Det var for mig lidt af en øjenåbner til et SEO-værktøj, der jo nærmest lyder magisk.

    Jeg er i den benhårde rejsebranche og derfor brug for alle de bedste tips og trix i bogen for at kunne følge med.

    Gratis prøveabonnement here I come.

Tilføj en kommentar