Hvad er Topic Clusters? Og hvorfor er de vigtige for din SEO i fremtiden?

En Topic Cluster eller Content Cluster er flere stykker indhold på et website, som består af ét overordnet emne, samt relaterede under-emner. I sin helhed rummer en Topic Cluster omfattende dækning af et bestemt emne. På dansk omtales en Topic Cluster ofte som en indholdsklynge og bruges i arbejdet med SEO og Content Marketing.

Designer en Topic Cluster med Pillar Page og Supporting Pages.
Af Torbjørn Flensted, senest opdateret 28. oktober 2020.

Indhold: 

1. Hvad er Topical Authority, og hvorfor er Topic Clusters vigtige i SEO?
2. Hvad er Pillar Pages?
3. Hvad er Supporting Pages?
4. Hvad er Cluster Content?
5. Hvor mange sider er der i en ideel Topic Cluster?
6. Hvordan laver jeg en Topic Cluster?
7. Hvordan linkes en Topic Cluster sammen?
8. Hvordan laver jeg godt Cluster Content?

1. Hvad er Topical Authority, og hvorfor er Topic Clusters vigtige i SEO?

At have Topical Authority er når en aktør har stor synlighed og dermed autoritet inden for et bestemt emne. I arbejdet med SEO er det primære mål, at skabe stærke Topic Clusters på et website, så domænets Topical Authority styrkes på Google.

Vil du være en autoritet indenfor dit felt, er arbejdet med at skabe Topical Authority afgørende for dit websites synlighed på Google.

Hvor mange tænker på backlinks, når snakken falder på SEO og autoritet, er en vigtig pointe i forhold til Topic Clusters, at vejen til Topical Authority først og fremmest opnås ved, at du dækker emnet af med relevant Cluster Content af høj kvalitet.

Hvad er Topic Clusters

Hvad er Pillar Pages

Hvad er Supporting Pages

Hvordan laver jeg en Topic Cluster

2. Hvad er Pillar Pages?

En Pillar Page er det fundament, som en Topic Cluster bygges på. En Pillar Page er med andre ord én side på et website, der bærer dit Topic Clusters ved at beskrive clusterens overordnede emne i dybden. Denne søjleside udgør altså selve kernen eller hjertet i indholdsklyngen.

3. Hvad er Supporting Pages?

En Supporting Page er en side i en Topic Cluster, der dækker et underemne i dybden. En Supporting Page er emne-mæssigt relateret til indholdsklyngens Pillar Page. Disse Supporting Pages er forbundet til søjlesiden (Pillar Page) med interne links.

Tip: Få en supergod introduktion fra Hubspot i denne video:

4. Hvad er Cluster Content?

Cluster Content dækker over de indholdssider på et website, der udgør en Content Cluster. Det være sig selve søjlesiden (Pillar Page) samt de relaterede sider (Supporting Pages).

5. Hvor mange sider er der i en ideel Topic Cluster?

Antallet af sider i en Topic Cluster afhænger af emnet og selve efterspørgslen. De mindste Topic Clusters består typisk af 1 Pillar Page og 4 til 7 Supporting Pages. Store Topic Clusters kan bestå af flere hundrede sider.

6. Hvordan laver jeg en Topic Cluster?

Du laver en Topic Cluster ved at afdække alle underemner, som relaterer sig til det primære hovedemne. Her er nogle tips til, hvordan du finder de emner, du skal dække af i en Topic Cluster:

  • Søg i Google og find relaterede emner under “Søgninger relateret til”.
  • Brug et søgeordsværktøj til at finde de mest oplagte emner og spørgsmål, som målgruppen søger efter i relation til din Topic Cluster.
  • Kig nærmere i din Google Search Console data og find de “skjulte emner”, som søgeordsværktøjerne endnu ikke har data på.
  • Design version 1 af din Content Cluster med én Pillar Page og en håndfuld Supporting Pages.

7. Hvordan linkes en Topic Cluster sammen?

Det vigtigste princip for interne links i en Topic Cluster er, at de sider som udgør underemnerne (Supporting Pages) linker til hovedsiden (Pillar Page).

Mange misforstår denne vigtige pointe og tror fejlagtigt, at det er Pillar Page, der skal linke til Supporting Page. Naturligvis må Piller Pages gerne linke til en supporting page, såfremt det er relevant, og Supporting Pages skal også forbindes med interne links i de tilfælde, hvor det giver mening,

8. Hvordan laver jeg godt Cluster Content?

Godt Cluster Content er “ekspertindhold”, der tilbyder læseren mere “dybde” end konkurrenterne på side 1 i Google. Nøglen til det gode indhold ligger gemt i data og benchmarking af blandt andet “tekstdybde” i forhold til konkurrenternes indhold.

I moderne SEO inddrages her grundig Keyword Research og teknologier som AI (Artificial Intelligence) og NLP (Natural Language Processing) som er med til at sikre, at tekstforfatteren skriver ekspertindhold som rammer plet i forhold til Google og ikke mindst målgruppen.

Opsummering

Vil du gerne være virksomheden, som er kendt for jeres ekspertise i fremtiden? Og vil du gerne være den markedsledende autoritet kunderne finder øverst, når de søger på Google?

Så er Topic Clusters alt i alt en genial strategi for din virksomhed.

Vil du vide mere om emnet, anbefaler jeg dig at læse denne artikel fra Hubspot. Du er også velkommen til at kontakte os her og få 30 minutters gratis sparring på din virksomheds SEO-strategi.

Rigtig god fornøjelse med din SEO!

/Flensted


Ingen kommentarer

Tilføj en kommentar