7 webdesign trends for 2015 (du ikke vil gå glip af)

Af Torbjørn Flensted, senest opdateret 9. februar 2015.

2015 er for alvor skudt i gang. Og mange virksomheder skal have nyt webdesign i år. Her får du nye webdesign trends og mine SEO-råd med på vejen.

Trend 1 – Nogle mennesker går kun på nettet via mobile enheder.

I USA taler man for tiden meget om en bestemt brugertype, der kun er på nettet via mobiltelefonen. Og herhjemme ser vi også flere og flere, der ikke ejer en gammeldags computer, men flittigt surfer internettet tyndt på deres iPads eller smartphones. I forhold til SEO er responsive websites et must. Google belønner nemlig mobile websites med større synlighed. Når du søger på Google på mobilen, kan du se angivelsen Mobilvenlig ud for søgeresultatet, eller du kan se det angivet i Google Webmaster Tools.

Tip – Er dit website endnu ikke responsivt? Så er 2015 året, hvor du skal gøre alt for at få et responsivt website sat på dagsordenen. Responsive webdesign er ikke nødvendigvis bedre for brugerne og din SEO, med mindre det laves dygtigt. Husk at tænke SEO ind i designprocessen, når du skifter webdesign, så du får det maksimale ud af dit brand og din synlighed i Google.

Trend 2 – Microinteractions stormer frem.

Du ser det mere og mere. Små elementer som eksempelvis pop ups, der er designet, så de virker som en integreret del af brugeroplevelsen. De skal få dig til at tilmelde dig nyhedsbreve, få adgang til gratis e-bøger med videre. Det geniale er, at hvis du tidligere oplevede at fx 99% af dit websites besøgende kontaktede dig eller købte produkter, så vil du med mikrointeraktioner få en markant større procentdel af de besøgende til også at give dig deres email-adresse.

Tip – Ud over at måle på de hårde konverteringer som salg og kontakthenvendelser, så sørg for at opsætte måling i Google Analytics på flere microkonverteringer. Det være sig besøg på vigtige sider, tilmeldinger til dit nyhedsbrev, likes af Facebook-side, downloads af PDF’er med videre. Det giver dig et langt bedre overblik over dine potentielle kunders forbrugerrejse. Og bedst af alt; du kan skabe endnu flere relationer med de mange gæster, der ikke tidligere konverterede.

Trend 3 – Store billeder og stor skrift.

Hurtigere internetopkoblinger betyder flere muligheder for designet. En af dem er kæmpe billeder der fylder mere på skærmen. Brugt på den rigtige måde kan de give brugeren nogle fantastiske oplevelser. Store skrifttyper vinder også frem og styrker læsevenligheden og enkeltheden i designet. Se her hvordan Apple bruger store produktbilleder:

apple-stor-font

Tip – Store gode billeder sammen med store fonte kan vække positive følelser hos dine onlinegæster. Sørg for at gøre brug af gode tekniske komprimeringsteknikker og responsive design templates. Dit website må ikke blive for langsomt, så straffer både brugerne og Google dit website. Hastighed er alfa omega i SEO.

Trend 4 – Mere scrolling og færre klik.

Alt du kan gøre for at forenkle din hjemmeside med færre sider og færre klik elsker brugerne. Hvis det vel at mærke gøres på en fornuftig måde, kan du formidle indhold på meget lange sider og på den måde bedre fastholde og hjælpe dine brugere. Kan du slå tynde sider sammen til færre stærke sider? Gjort på den rigtige måde skaber det endnu bedre SEO-resultater, da du kan indarbejde unikt indhold, der indeholder relevante long tail søgeord.

Tip – Sørg for at få styr på dine 301’ere, søgeordsanalyse og gør brug af din Google historik, når du nedlægger sider eller slår sider sammen.

Trend 5 – Spøgelsesknapperne kommer.

Jeg har på det seneste mødt et forunderligt stort antal webdesignere, der alle taler om, at de såkaldte ”ghost buttons” kan redefinere webdesign over de kommende år. Så stort et bidrag synes jeg nu ikke, disse ghost buttons er, men flotte er de. Og vi har nu også valgt at benytte dem i vores nye webdeisgn for SEO.dk blandt andet på vores forside (knappen platform):

Ghost Buttons

Tip – Ghost buttons går perfekt sammen med 2014 trenden flat webdesign og oven på store billeder skaber de blikfang uden at være klodsede og vulgære i deres udtryk.

Trend 6 – Adaptive Content erstatter statisk content.

For større portaler og hjemmesider med mange brugere vil 2015 være året, hvor flere og flere vil begynde at eksperimentere og teste adaptive content. Det vil sige, at i stedet for at have en masse statisk indhold på hjemmesiden, kan indholdet tilpasse sig den enkelte brugers præferencer. Hvis brugeren fx viser interesse for nogle særlige produkter, kan priser, tilbud, billeder og budskaber med videre tilpasses og målrettes specifikt til denne bruger. Hvis det lykkes, får den enkelte brugere en meget bedre brugeroplevelse, og chancen for at skabe en bedre kunderelation øges.

Tip – I praksis er Adaptive Content ressourcekrævende at arbejde med. Har du mange brugere og en god data-historik at trække på, anbefaler jeg, at du starter med små afgrænsede test. Det er også afgørende, at du tænker Adaptive Content sammen med SEO, så det ikke skader dine Google-placeringer.

Trend 7 – Visual storytelling vinder over støjen.

Der er sindssygt meget støj på nettet. Og udfordringen for mange virksomheder og brands er at skabe en emotionel kontakt med deres potentielle kunder. Her kommer Visual storytelling ind i billedet. Konceptet går i grove træk ud på, at man formidler sin virksomheds brand story med brug af visuelle designeffekter. Her et eksempel fra Tesla, der bruger deres side go electric til at formidle deres historie og besvare de potentielle kunders centrale spørgsmål:

tesla

 

Held og lykke med dit nye website i 2015 🙂

Torbjørn

PS.: Har du brug for SEO, når du skifter webdesign i 2015? Vi har i SEO.dk hjulpet blandt andre Arla, Rigsarkivet, Halsnæs Kommune, Vejdirektoratet og Nationalmuseet med SEO, da de skiftede til nyt CMS. Jeg tager gerne en SEO-snak med dig om dine aktuelle webdesign-planer.


Tilføj en kommentar